Nu har jag testat v4.1.17.
Har gjort lite olika tester:
1. Installerade och körde igång v4.1.17 utan ändringar i nexahome.xml (dvs jag satte inte parametern polling). Resultatet var att köerna i z-wave/Razberry växte som tidigare när jag startade NexaHome och kön avtog som tidigare när jag stängde NexaHome.
2 Sedan redigerade jag nexahome.xml och la in specificParameters="poll:0" för varje z-wave-device och startade om NexaHome. Nu påverkades inte köerna i z-wave (dvs körerna förblev korta; cirka 2-5) - men å andra sidan uppdaterades såklart inte heller z-wave-devicen i NexaHome så det var ingen succé eftersom jag använder NexaHome som central informationskälla för både NexaHome och Z-wave.
3. Redigerade nexahome.xml och satte specificParameters="poll:120" för varje "äkta" z-wave-device (dvs sådana som heter n:0 för dimmers och n#1 eller n#2 för strömbrytare, se kolumnen zWave i NexaHome) och specificParameters="poll:0" för alla z-wave-device som HexaHome "plockar upp" vid starten och som har devicenummer som innehåller n:1 eller n:2 (dom betecknas som Routing Multilevel Switch (x) i NexaHome). Resutatet blev nu burstar av cirka 40-50 köobjekt i z-wave men dessa klingade av inom cirka en minut.
Nu förväntade jag mig att NexaHome skulle uppdateras med aktuell status för alla z-wave-device men det finns inga uppdateringar.
Något är det som jag inte fått rätt - frågan är vad
Jag bifogar en skärmdump som visar z-wave-devicen i NexaHome efter steg 3 (om det går att bifoga bilagor annars mailar jag den)