Ny på forumet och jag har försökt söka mig till svar på denna fundering men gått bet, troligtvis för att jag inte vet hur jag ska formulera en bra sökfras

Jag är även ny i hemautomationens förtrollande värld och har endast ett startpaket från Proove med en Tellstick net och några brytare samt en tempsensor. Men det har gett mersmak. Nu funderar jag på om det kan vara värt att investera i sådana "puckar" som man monterar bakom befintliga väggströmbrytare för att även göra dessa lampor smarta.
Om jag har fattat saken rätt så går detta att lösa så att strömbrytaren behåller sin manuella funktion men att man även tillför funktionen att den slås på/av via app samt, schema och scenarion. Men att tellsticken inte kommer att veta själv om lampan faktiskt är på eller av då den inte får någon bekräftelse tillbaka. Detta bryr jag mig egentligen inte om. Det som jag klurar på är hur alla ni andra har löst det med de fysiska knapparna på strömbrytaren. Om lyset är tänt och jag släcker via appen, då står ju strömbrytaren kvar på läge tänt men ljuset är släckt, om jag då väljer att tända den från strömbrytaren nästa gång så ställer jag den ju i läge för släck men lampan tänds. Är denna förvirring något man bara får köpa och leva med eller kan man lösa det på något sätt? Ellrt kör ni med fjäder i brytaren så den alltid håller samma position likt vissa dimmebrytare?
Till sist vilken strömbrytare för infälld montering bakom befintliga väggströmbrytare skulle ni rekommendera?
/Jon