Villkor Telldus Live

Moderator: Telldus

Post Reply
Magil

Villkor Telldus Live

Post by Magil »

Har gjort en händelse i Telldus Live där ett tryck på en fjärrkontroll triggar händelsen som tänder en belysning via en fjärrströmbrytare och har lagt in en fördröjning som släcker belysningen efter 2h.
Villkoret jag skulle vilja ha är att om skymningsrelät är aktivt ska inte belysningen släckas men vet inte om det är möjligt eftersom det inte går att lägga ett villkor på åtgärden.

Förslag?

/Mats
etompau

Re: Villkor Telldus Live

Post by etompau »

Kan du inte bara stoppa in din skymningssensor som ett villkor i händelsen. Sensors måste vara i off-läge, annars aktiveras inte åtgärden och lampan förblir tänd.
Lampan tänds via direktparning till fjärrkontrollen, alternativt via en annan händelse.
Magil

Post by Magil »

Kruxet är att belysningen normalt tänds av skymningssensorn och släcks vid en viss tidpunkt på kvällen. Nu vill jag ha möjlighet att tända belysningen mitt på dan (när den normalt är släckt) via fjärrkontroll och ha en timer som släcker efter 2h. Funkar bra men problemet är om det blir mörkt innan 2h har gått då släcker timern belysningen när den ska vara tänd!

Förstår hur du tänker men vill helst inte koppla fjärrkontrollen direkt till strömbrytaren, tycker det är smidigare så behöver man inte rensa minnet på strömbrytaren när fjärrkontrollen inte ska användas längre plus att det i detta fallet är en gruppstyrning med många strömbrytare.
Hade varit kanon om man kunde sätta villkor även på åtgärden när man skapar händelser, något för Telldus att utveckla!

/Mats
Magil

Post by Magil »

Löste det med 2 olika händelser som etompau föreslog, en som tänder och en som släcker och där har jag lagt villkoret, funkar bra.
Post Reply