Jag får inte Nexas självlärande dimmer modell EYCR-201 att fungera med tdtool på raspberry pi jessie. Jag får fjärrströmbrytare av codeswitch-modell och utan dimmer att funka fint. Men Nexas självlärande dimmer lyckas jag inte med.
Jag har följande rader i tellstick.conf för Nexa-dimmern:
device {
id = 4
name = "dimmer"
protocol = "archtec"
model = "selflearning-dimmer"
parameters {
house = "1001"
unit = "1"
}
}
Jag läste någonstans att man måste knyta dimmern till tdtool och har kört kommandot:
tdtool -e 4
men får då felmeddelandet:
Learning device: 4 dimmer - The method you tried to use is not supported by the device
Enligt instruktionen till dimmern ska man sätta i den i ett uttag, koppla in en lampa, trycka på dimmerns knapp så att en diod börjar lysa och sen skicka en PÅ-signal från sin fjärrkontroll. Jag testade detta men istället för att trycka på en fjärrkontroll körde jag kommandot:
tdtool --on 4
Men får även då felmeddelandet:
Turning on device 4, dimmer - The method you tried to use is not supported by the device
Jag har även testat kommandon som exempelvis:
tdtool --dimlevel 50 --dim 4
men får samma felmeddelande där.
Tyvärr lyckas jag inte hitta någon forumtråd som löser detta åt mig och mina idéer på nytt att testa har tagit slut. Någon som vet vad jag gör för fel och hur jag ska göra för att lyckas?
/peter
får inte Nexa självlärande dimmer EYCR-201 att funka i tdtoo
Moderator: Telldus
-
-
- Site Admin
Re: får inte Nexa självlärande dimmer EYCR-201 att funka i t
archtec => arctech
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Software
Telldus Technologies
-
Re: får inte Nexa självlärande dimmer EYCR-201 att funka i t
Tusen tack!! Nu funkar det!
Så mycket tid och trixande jag har lagt på detta och så var det (inte helt oväntat) skit bakom spakarna som orsakade det.
Tackar för den snabba hjälpen!
/peter
Så mycket tid och trixande jag har lagt på detta och så var det (inte helt oväntat) skit bakom spakarna som orsakade det.
Tackar för den snabba hjälpen!
/peter