Hitta rätt i djungeln av art.
Moderator: Telldus
Hitta rätt i djungeln av art.
Nu till en fråga. Köpte en dimmer på Jula. Nu undrar jag om den går att använda till uttaget om man plockar bort den befintliga brytare. Om det ens går att utläsa på färgerna på kablarna vad som är vad.
Lite rörigt beskrivet och jag kommer inte riva i det själv men det vore bra att ha rätt prylar hemma när elektrikerna kommer.
Tack.
- Attachments
-
- image.jpeg (379.5 KiB) Viewed 4717 times
Re: Hitta rätt i djungeln av art.
Din inbyggnadsdimmer är för stor att passa bakom en väggströmbrytare, samt att den behöver både fas och neutralledare för att fungera. En mer passande dimmer är ex. Nexas WMR-252. Den är så pass liten att den kan ligga bakom bef. brytare samt även anslutas till brytaren.
Av din bild på din nuvarande väggbrytare gissar jag att du har en trappkoppling (tänd/släck från två platser)?! Då går det inte enkelt att ersätta brytaren med en fjärrströmbrytare.
Edit: när jag tittar noggrannare på din bild så ser det ut som att det inte är en trappbrytare.
Av din bild på din nuvarande väggbrytare gissar jag att du har en trappkoppling (tänd/släck från två platser)?! Då går det inte enkelt att ersätta brytaren med en fjärrströmbrytare.
Edit: när jag tittar noggrannare på din bild så ser det ut som att det inte är en trappbrytare.
Det är möjligt att brytaren är en trappkoppling men det är bara en blå in och en brun in. Bilden är lite vilseledande och blev på tok för stor för att bli överblickbra (sorry) Min tanke var att plocka bort brytaren och använda bara kåpan och elen. Om jag fattat rätt så är blå neutral och brun fas. Men det finns ju så många undantag. huset är byggt 2002 och om jag fattat rätt så ändrades ngn standard för färgerna då.
OK. Nej från din bild är jag säker på att du inte har neutralledaren i brytaren. Du skulle i så fall ordna till en rejäl kortslutning när du aktiverar brytaren. Man kan aldrig helt lita på färgerna på ledningarna.
Tar du bort brytaren lär din fjärrströmbrytare att få plats, men elektrikern får då säkerställa korrekt installation.
Se också upp för vilka lampor du ska dimma, alla lampor funkar inte bra med en dimmer. Då kan det vara en bättre idé att använda en till/från-brytare.
Ex. Jula artikelnr. 408080 eller 408017.
Tar du bort brytaren lär din fjärrströmbrytare att få plats, men elektrikern får då säkerställa korrekt installation.
Se också upp för vilka lampor du ska dimma, alla lampor funkar inte bra med en dimmer. Då kan det vara en bättre idé att använda en till/från-brytare.
Ex. Jula artikelnr. 408080 eller 408017.
Min tanke var att ha utebelysningen neddimmrad och kopplad till en rörelsedeckare som slår på 100% när man kommer hem eller åker. Jag får nog ta hit en elektriker som får berätta vad jag behöver sen får han komma tillbaka och koppla.
Jag hatar att pilla med ström eftersom jag inte kan ett skit. Tyvärr tycker jag detta förtar halva grejen med detta eftersom man inte kan ändra, flytta brytare mm efter behov utan att det ska kosta skjortan. Kanske lättare att gå en elektrikerutb:-)
Tack för svaret:-)
Jag hatar att pilla med ström eftersom jag inte kan ett skit. Tyvärr tycker jag detta förtar halva grejen med detta eftersom man inte kan ändra, flytta brytare mm efter behov utan att det ska kosta skjortan. Kanske lättare att gå en elektrikerutb:-)
Tack för svaret:-)
Du har en poäng i att vid fast installation kan det kosta en slant för att få det gjort på ett bra och säkert sätt, å andra sidan är brytarna inte särskilt dyra.