Försöker klura ut detta scenario men har fastnat:
Har en fläkt som drar ner värme från tak ut i rummet. När jag eldar vill jag ha en funktion så att jag kan slå på fläkten och sen ska den slå av och på sig själv med jämna mellanrum, tex 3 minuter var 15 minut.
Går att göra med scheman men är krångligt. Någon som har en annan lösning?
Tända och släcka lampa med jämna intervall via
Moderator: Telldus
Re: Tända och släcka lampa med jämna intervall via
Du skulle kunna styra mha temperatur.
Om taktemperaturen överstiger ett visst värde och rumstemperaturen är under ett annat. Du behöver dock två sensorer till för det.
Om taktemperaturen överstiger ett visst värde och rumstemperaturen är under ett annat. Du behöver dock två sensorer till för det.
Kanske går det att få till en självsvängande funktion med hjälp av händelsestyrningen.
Gjorde en enkel skiss där tre händelser med fördröjningsfunktionen används för att få till/frånslag (3 min till/3 min från). Notera att jag inte har testat att det funkar och att det behövs ett Pro-abonnemang för att använda fördröjningsfunktionen.
Gjorde en enkel skiss där tre händelser med fördröjningsfunktionen används för att få till/frånslag (3 min till/3 min från). Notera att jag inte har testat att det funkar och att det behövs ett Pro-abonnemang för att använda fördröjningsfunktionen.
- Attachments
-
- styrning.jpg (288.99 KiB) Viewed 3480 times
aha det där var intressant, skall genast sätta mig och prova det schemat. har satt upp en termometer i taket som slår på över en viss temperatur och vice versa, fungerar ok so far, men skall prova detta med. tack för ideerna!