Fråga ang Tellstick Net

Moderator: Telldus

Post Reply
difference

Fråga ang Tellstick Net

Post by difference »

Hej,

Jag funderar på att köpa ett start-paket me Telldus Net.

Jag vill dock inte att mina scheman ska vara beroende av Internet. Att Tellsticken ska kunna skicka ut sin info oavsett.

Läste någonstans att Tellstick Net är det. Men att det skulle komma någon firmware som gör att den ska kunna spara scheman lokalt. Finns den funktionen?

Lite trist att hela huset förblir svart någon kväll eller två när man är borta och nätet gått ner en korst stund just när ljusen skulle ha slagits på. Eller att Tellstick Live ligger nere.

Hur löser jag mitt önskemål enklast?
etompau

Re: Fråga ang Tellstick Net

Post by etompau »

Tellstick Net måste ha kontakt med Internet för att styrningen ska fungera. Där finns ingen hårdvara i burken som gör att den ev. kan jobba autonomt.
Den nya Tellstic ZNet Lite kan sköta schemaläggning utan kontakt med Internet.
http://developer.telldus.com/blog/2015/ ... om-telldus

Kör flera Net-enheter själv via ADSL/fiber/mobilt bredband och problem med avbrott via Internet är inget problem. Kan man internet-ansluta inbrottslarm så fungerar det även med ljusstyrning.
Schemaläggarfunktionen gör även flera försök att köra sin schemaläggning om din enhet skulle vara off-line.
difference

Re: Fråga ang Tellstick Net

Post by difference »

Inbrottslarm har ju dock idag både wifi och GSM. Så nätet kan ligga nere dagar utan att det påverkas. Inte riktigt samma med Tellstick Net. :(
Post Reply