Proove magnetsensor fastnar i ON-läge ibland. Varför?

Moderator: Telldus

Post Reply
ErikSweden

Proove magnetsensor fastnar i ON-läge ibland. Varför?

Post by ErikSweden »

Jag har en proove magnetsensor på min dörr hemma. Men när jag kollar status för sensorn på Telldus Live så ser jag att den ibland fastnar i ON-läge. Varför blir det så?
etompau

Re: Proove magnetsensor fastnar i ON-läge ibland. Varför?

Post by etompau »

En gissning, off-signalen har inte nått fram/blivit störd, så att statusen inte har uppdaterats till off-läget.
ErikSweden

Post by ErikSweden »

Men kommer detta att bli ett problem, tänkte om den nästa gång inte detekterar ON när dörren öppnas?

Jag löste det så nu att efter 3 minuter efter ON så sätts den i OFF så man är säker på att den går till OFF.
krambriw

Post by krambriw »

Fast då kan du ju inte vara säker på att dörren verkligen stängts. Är det okritiskt (tex att en lampa skall tändas & släckas) så spelar det kanske ingen roll
ErikSweden

Post by ErikSweden »

Jag vill (alla fall nu) bara veta när dörren öppnas för att se om någon går in/ut i mitt hus (mina barn eller hantverkare).
ErikSweden

Post by ErikSweden »

Skulle detta fungera bättre med ett z-wave system? Ett z-wave system kanske frågar dörrsensorn efter status?

I mitt system (Tellstick Net) är det väl bara dörrsensorn som skickar en händelse, alltså den kan inte ta emot en statusförfrågan från? Så om den händelsen inte når fram till Tellstick Net så har man missat den händelsen.
etompau

Post by etompau »

Det skulle det säkert. Nyare teknik med ett tvåvägsprotokoll, men också en högre prislapp.
Har sagt det förut, men en liten extern trådstump kopplad till sändaren brukar göra susen.
Någon statusförfrågan till en 433 MHz-sensor är inte möjligt.
Post Reply