Hej,
Jag har en fjärrkontroll (Nexa) som har 3st ON/OFF knappar samt en "ALL OFF" knapp.
Dessa knappar är parade med vanlig switchar och den känns även av i telldus (när jag tänder/släcker switcharna så ändras det i telldus).
1 ON 1 OFF
2 ON 1 OFF
3 ON 1 OFF
ALL OFF
Alla har samma KOD men skiljer sig i huskod (1, 2 respektive 3)
När jag trycker på 1 ON eller OFF skickas det in i telldus och jag ser även ett event i Eventghost med respektive ID.
Fungerar finemang.
Men just "ALL OFF" knappen genererar samma kod som knappen "1 ON".
Finns det något sätt at para denna "ALL OFF" knapp inne i telldus, dvs så den har ett eget ID?
Hur parar jag en fjärrkontrolls "ALL OFF" med tellstickDuo?
Moderator: Telldus
Re: Hur parar jag en fjärrkontrolls "ALL OFF" med tellstickD
ALL OFF sätter om en bit i protokollet, behåller huskoden men kan skicka vilken enhetskod som helst.
Den ensamma biten som ställs om gör om signalen från en enhetsspecifik signal till en "gruppkod" som alla mottagare lyssnar på.
Tyvärr har inte Telldus implementerat den funktionen i sitt protokoll (i alla fall inte senast jag tittade).
Signalen är uppbyggd på följande sätt:
Bit 26 (27:e i raden eftersom man börjar räkna på 0) styr alltså om det är en gruppsignal eller inte.
Den ensamma biten som ställs om gör om signalen från en enhetsspecifik signal till en "gruppkod" som alla mottagare lyssnar på.
Tyvärr har inte Telldus implementerat den funktionen i sitt protokoll (i alla fall inte senast jag tittade).
Signalen är uppbyggd på följande sätt:
Code: Select all
The actual message is 36 bits of data:
bits 0-25: the group code - a 26bit number assigned to controllers.
bit 26: group flag
bit 27: on/off/dim flag
bits 28-31: the device code - 4bit number.
bits 32-35: the dim level - 4bit number.
Tack för svaret!Zaman wrote:ALL OFF sätter om en bit i protokollet, behåller huskoden men kan skicka vilken enhetskod som helst.
Signalen är uppbyggd på följande sätt:Bit 26 (27:e i raden eftersom man börjar räkna på 0) styr alltså om det är en gruppsignal eller inte.Code: Select all
The actual message is 36 bits of data: bits 0-25: the group code - a 26bit number assigned to controllers. bit 26: group flag bit 27: on/off/dim flag bits 28-31: the device code - 4bit number. bits 32-35: the dim level - 4bit number.
Kanske bör lägga in en "support ticket" till telldus då

Tror du det finns någon ful-lösning om Telldus inte lyckas fixa detta?
Anledningen är att jag försöker göra system "lite smartare" där Eventghost håller reda på statusen på switcharna.
Trycker någon på "ALL OFF" så registreras inte detta och jag kan inte ändra variablerna.
Eventuellt löddar jag bort knappen från fjärren

Allt är ju mjukvara...
Du kan bygga om telldus-core med egna modifikationer (http://developer.telldus.com/browser/te ... olNexa.cpp är filen du bör titta närmare på till att börja med).
Söker du här på forumet och på wikin så kan du hitta information om hur du bygger egna varianter (du kan även lägga till egna protokoll) men det kräver en del tid och lite kunskap.
Du kan bygga om telldus-core med egna modifikationer (http://developer.telldus.com/browser/te ... olNexa.cpp är filen du bör titta närmare på till att börja med).
Söker du här på forumet och på wikin så kan du hitta information om hur du bygger egna varianter (du kan även lägga till egna protokoll) men det kräver en del tid och lite kunskap.