E-mail när någon ringer på dörrklockan

Moderator: Telldus

Post Reply
jange

E-mail när någon ringer på dörrklockan

Post by jange »

Jag får inte styr på det. Jag har en MLR-1105, http://www.nexa.se/MLR-1105-Batteridriven.htm , som enkelt gick att lägga till i Telldus Live.

När jag trycker i Telldus Live så att den plingar skickas ett e-mail till mig. När jag däremot går ut och trycker på knappen så att den plingar händer ingenting. Syns inte heller något i historiken.

Vad är det jag missar?

Image
Så ligger den i Live.
etompau

Re: E-mail när någon ringer på dörrklockan

Post by etompau »

Du måste lära upp Telldus Live med dörrsändarens huskod.
Gå in på din enhet "Ringklocka", välj Redigera enhet. Ändra märke och modell från självlärande till kodomkpplare och sedan tillbaka till självlärande igen.
Tryck på knappen ""Skanna sändare" tryck på dörrsändarens knapp, du bör se hur huskoden ändras. Spara ändringen.
Lampikonen ska nu tändas när du trycker på dörrknappen och du bör få ett email.
jange

Post by jange »

Löst!

Jag läste i den här tråden: https://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=5289

Fick det inte riktigt att funka på samma sätt som de där. Jag gjorde på ett annat litet knixigt vis:

1) Tog bort den gamla ringklockan
2) La till en fjärrkontroll i Telldus Live
3) Tryckte på sändaren utomhus tills den hade lärts upp
4) Bytte typ från fjärr till ringklocka
5) Tada!

Nu funkar mailen. Jag tror ivf det var så jag gjorde.
jange

Post by jange »

etompau wrote:Du måste lära upp Telldus Live med dörrsändarens huskod.
Gå in på din enhet "Ringklocka", välj Redigera enhet. Ändra märke och modell från självlärande till kodomkpplare och sedan tillbaka till självlärande igen.
Tryck på knappen ""Skanna sändare" tryck på dörrsändarens knapp, du bör se hur huskoden ändras. Spara ändringen.
Lampikonen ska nu tändas när du trycker på dörrknappen och du bör få ett email.
Tack! Löste det på ett lite meckigare sätt innan jag såg ditt svar. Fick det att funka ivf :)

Väldigt hjälpsamt forum. Hoppas att jag kan ge tillbaka när man använt sakerna ett tag.
etompau

Post by etompau »

Kul att det löste sig. Hoppas du får mycket nytta och nöje med din Tellstick, kan själv inte se hur jag skulle kunna undvara min.
jange

Post by jange »

etompau wrote:Kul att det löste sig. Hoppas du får mycket nytta och nöje med din Tellstick, kan själv inte se hur jag skulle kunna undvara min.
Nej jag börjar blir totalt beroende.

Nu fick jag dessutom in min sista dörrsensor på ett unikt ID. Den gick på samma ID som ytterdörren hela :banghead: tiden men efter att jag tagit bort ytterdörren och lagt till den så kunde jag lägga till den här sista utan problem. Att jag inte testade det först...

Nu får jag äntligen slappna av med en kall öl! Pillat med allt ifrån montering på väggen (sitter öppet i huset så det är viktigt att det ser bra ut med kabellister och allt) till schemaläggningar i snart fem timmar.
NuTTe

Post by NuTTe »

Hahaha, varför i hela glödheta h*lvete vill man ha mail när det ringer på dörrklockan? :lol:
krambriw

Post by krambriw »

Om man bor i Versaille och sitter på åkgräsklipparn...
patrikg

Post by patrikg »

Se här där tar man också en bild på den som ringer på.

http://www.bwired.nl/
Post Reply