Larm genom rörelsedetektor

Moderator: Telldus

Post Reply
kamsvag

Larm genom rörelsedetektor

Post by kamsvag »

Ok, så här ser min setup ut.
  • 1 st tellstick net
    X antal wallplugs
    X antal temp-/hydrometrar
    1 Laptop (win8.1) med VoxCommando som triggar olika batchfiler med tdtool_with_sensors.py vi röstkommandon
    1 st MotionDetector
Min tanke var att jag ska vi en google-kallender kunna "larma" av/på en event där min motiondetector triggar en siren och ett stroboskop. Jag vill dessutom ha en delay på 1 minut när larmet är på innan sirenen och ljuset slås på, så man kan stänga av grejerna när man snubblar in. Hellst vill jag kunna slå av/på eventet med en NFC-bricka.

Någon som har en liknande setup eller idé hur jag ska kunna sätta den eventen via en delad google-kallender?
etompau

Re: Larm genom rörelsedetektor

Post by etompau »

Låter som ett rejält avancerat larm du tänker knåpa ihop.
Har ingen koll på Googles kalender, men kan du på något sätt få kalendern via tdtool att aktivera/deaktivera en (fiktiv)enhet, så kan du sedan använda denna enhet som förregling av larmet. Lägg in enheten som ett villkor i ditt larmevent, och då att den ska vara TILL för att händelsen ska utföras, dvs larmaktivering av siren/blixtljus, på så vis kan du styra till/frånslag av larmet.

Till/från via NFC, skaffa någon billig enhet från Ebay och kopplad den till en nexa WBT-912 som sedan styr den fiktiva enheten till/från.

En reflektion, jag hade nog valt något traditionell larm för högre säkerhet, och sedan använt det tillsammans med Tellstick för att tända/släcka lampor vid larm etc
kamsvag

Re: Larm genom rörelsedetektor

Post by kamsvag »

Jag ska sätta mig och modifiera tdtools_with_sensors.py så man kan sätta en event i active/passive.
Sedan får eventGhost hålla koll på GoogleCalendar. Då borde man kunna via eventGhost slå av/på eventet med en NFC-bricka.

Det snygga där är ju att man borde ganska enkelt kunna lägga på 30-sekunders fönster för avlarmning.
Post Reply