Temperaturkänslig mottagare i Tellstick Net

Moderator: Telldus

Post Reply
TL9

Temperaturkänslig mottagare i Tellstick Net

Post by TL9 »

Mottagaren i min Tellstick Net slutar att fungera när temperaturen i rummet där enheten befinner sig stiger över ca 13 grader C. Enheten är fortfarande online och sändaren fungerar utan problem. När temperaturen sjunker under ca 13 grader börjar den ta emot sensorvärden igen.
Nån annan som råkat ut för detta?
etompau

Re: Temperaturkänslig mottagare i Tellstick Net

Post by etompau »

Låter skumt att mottagaren skulle påverkas av en helt normal temp. på ca. 13 grader. Har du din givare i samma rum? Kanske är det den som spökar.
Har du tillgång till en fjärrkontroll av något slag kan du ju testa om Tellstick:en tar emot signal från den då tempen går över 13 grader.
TL9

Post by TL9 »

Jag har fem Oregon THGR810 sensorer utplacerade i sommarstugan samt en Oregon THN132N som sitter utomhus. Tellsticken står bredvid routern i vardagsrummet och en av sensorerna sitter även den i vardagsrummet men en bra bit ifrån tellstick och router.
Dessutom har jag ett antal fjärrstyrda strömbrytare kopplade till tellstick och dom fungerar felfritt hela tiden oavsett temperatur. Så länge temperaturen i vardagsrummet är under ca 13 grader rapporterar alla sensorer felfritt men om jag höjer temperaturen så slutar jag få in data från samtliga sensorer.

Jag trodde först att det var något annat som störde men nu har jag märkt att även när allt annat är avstängt och ingen finns i huset så slutar sensorerna att rapportera data om solen värmer upp huset till över 13 grader.

Jag har en fjärrkontroll som kom med när jag köpte ett set med tre PE-3 strömbrytare från Nexa men jag har aldrig använt den. Ska testa om jag får nån reaktion med den nästa gång jag är där.
Zaman

Post by Zaman »

Kan vara värt att öka avståndet mellan router och sticka också för att se om det är problem mellan dessa.
Mest troligt är väl att mottagardelen i stickan är dålig (kanske en kallödning eller glapp som rör sig vid temperaturskiftningar) men det märker du kanske bäst om du testar med fjärrkontrollen enligt plan.
TL9

Post by TL9 »

Fjärrkontrollen funkar när temperaturen i rummet där tellsticken finns ligger under ca 13 C. Vid högre temperatur får jag ingen reaktion från stickan.

Teorin om nån dålig lödning som expanderar och drar ihop sig verkar allt mer trolig. Trist om man skall behöva köpa en ny sticka för annars är jag nöjd med systemet.
disktant

Post by disktant »

Jag har samma problem med mina billiga givare från Clasohlson
dom klarar helt enkelt inte temperaturväxlingar

senast hängde dom med från underhållsvärme på 10 grader upp till 18-20
men sedan försvinner en eller fler när tempen går ner
kan komma tillbaka efter någon dag upp till ett par veckor

Image
TL9

Post by TL9 »

Skrev till supporten hos Telldus som skickade ut en ny sticka trots att jag inte hade kvar något kvitto.

Nu funkar allt normalt igen.

Enastående kundservice! :clap:
Post Reply