Har en liten fundering kring Duon.
Kan man använda denna som en mottagare och låta den ta emot signaler från en väggsändare, på samma vis som den tar emot signaler från en temperaturgivare eller annan sensor?
Tellstick Duo mottagare
Moderator: Telldus
Re: Tellstick Duo mottagare
Ja det borde funka så länge sändaren ligger på 433mhz, ska dock inte lova något så du får nog vänta tills någon mer insatt i det kommer med svar. 

Kan bekräfta att det funkar. Mha David Karlssons tdtool.py kan jag monitorera vad min Duo tar emot och visst reagerar den på både Prooves fjärr som följde med min 3-pack strömbrytare och en "riktig" Nexa väggsändare.
Nån som har kläm på vad jag skall peta in i tellstick.conf för att kunna ta emot signaler från mina fjärrkontroller?
Jag får t.ex följande ifrån tdtool.py -t när jag trycker på min väggsändare:
RawDeviceEvent: class:command;protocol:arctech;model:selflearning;house:15397626;unit:11;group:0;method:turnon;
så raw-eventet hanteras ju. Hur kan jag beskriva detta i tellstick.conf? Och hur dyker denna upp i mina applikationer? Som en sensor?
För tillfället kör jag Home Assistant men provade med openHAB ett tag.
Jag får t.ex följande ifrån tdtool.py -t när jag trycker på min väggsändare:
RawDeviceEvent: class:command;protocol:arctech;model:selflearning;house:15397626;unit:11;group:0;method:turnon;
så raw-eventet hanteras ju. Hur kan jag beskriva detta i tellstick.conf? Och hur dyker denna upp i mina applikationer? Som en sensor?
För tillfället kör jag Home Assistant men provade med openHAB ett tag.
Enklare än jag trodde:
device {
id = 4
name = "Väggsändare 1"
protocol = "arctech"
model = "codeswitch"
parameters {
house = "15397626"
unit = "11"
}
}
tdtool -l ger mig alltid aktuell värde, så Duon reagerar. Problemet är att Home Assistant förstås tror att det är en switch och plockar inte upp ändringarna.
device {
id = 4
name = "Väggsändare 1"
protocol = "arctech"
model = "codeswitch"
parameters {
house = "15397626"
unit = "11"
}
}
tdtool -l ger mig alltid aktuell värde, så Duon reagerar. Problemet är att Home Assistant förstås tror att det är en switch och plockar inte upp ändringarna.
hackerm, fick du detta till att fungera?
Sedan, du som testat både openHAB och HA. Vilket föredrar du och varför?
Är på väg att välja mjukvara för min duo...
Tack
Sedan, du som testat både openHAB och HA. Vilket föredrar du och varför?

Är på väg att välja mjukvara för min duo...
Tack