Hemmagjord antenn

Moderator: Telldus

Post Reply
Hotbird

Hemmagjord antenn

Post by Hotbird »

Jag har sett att det diskuterats om antenner och jag har gjort en Jim Slim för 433.92 MHz
Man kan läsa om denna på den engelske amatören M0UKDs hemsida, http://www.m0ukd.com/calculators/slim-j ... alculator/
Jag har använt 1,5 mm koppartråd, detta är inte kritiskt på något sätt. Som stöd för antennen har jag använt ett 16mm VP-rör som man använder vid elinstallationer. Jag använde centimeretlånga krympslangbitar för att hålla tråden på plats och lödde en BNC kontakt vid matningspunkten, man kan löda in RG58 kabeln direkt men jag ville prova olika antennplaceringar och hela tiden ha så korta kabellängder som möjligt. Till Tellstick Net har jag anslutit en SMA hane - BNC hona adapter och har följdaktligen en BNC hane i ändan på RG58 kabeln.
Fungerar mycket bra jag kunnat flytta Tellsticken till ett lämpligare ställe och hängt antennen bakom en bokhylla.
Last edited by Hotbird on Fri Feb 20, 2015 3:06 pm, edited 2 times in total.
arneolav

Re: Hemmagjord antenn

Post by arneolav »

Er antennen retningsbestemt?

Kanskje et foto, sier mer enn 1000 ord.
Hotbird

Post by Hotbird »

Har hämtat text från en annan radioamatör N4UJW och hans hemsida hamuniverse.com

SLIM JIM ANTENNA PROJECT
Several designs rolled into one

The Slim Jim Antenna
The Slim Jim is a vertically polarized omnidirectional end-fed antenna having considerable "gain" and this is concentrated almost parallel to ground toward the horizon rather than skyward making it more efficient than a ground plane type antenna by about 50 percent better. It can be built for almost any frequency!
It is fed with 50 ohm coax.
Since the vertical angle of radiation is so narrow, about 8 degrees toward the horizon, it usually out performs 5/8 wave or groundplane type construction due to their much higher angle of radiation. It is estimated that the Slim Jim appears to have about 6dB gain over a 5/8 wave antenna due to the extreme low angle of radiation.
(Most of the radiation is directed toward the horizion making the "gain" appear much greater than other vertical type antennas it has been compared to with A/B testing)

Jag är själv radioamatör och har kollat SWR på min antenn utan att jag gjort något annat än att ha byggt ihop den och det visade då 1,15:1 vilket är mycket bra och visar att man inte behöver instrument utan bara behöver följa skissen.
Jag återkommer med några enkla bilder.
Hotbird

Post by Hotbird »

Några bilder av mitt enkla bygge:
Helbild av antenn
Helbild av antenn
DSCF2013-1.jpg (454.7 KiB) Viewed 7951 times
Top antenn
Top antenn
DSCF2019-1.jpg (404.31 KiB) Viewed 7951 times
Nederdel av antenn
Nederdel av antenn
DSCF2025-1.jpg (472.33 KiB) Viewed 7951 times
arneolav

Post by arneolav »

Fint, og den er så enkel at alle kan bygge selv.

16mm rør finnes på Jula og Biltema.
1,2mm kobbertråd fins hos Clas Ohlson.
ELFA har noe, men er dyrt.
krambriw

Post by krambriw »

Det var kaxigt, helt suveränt om den fungerar bra. Har du testat med en fjärrkontroll hur mycket bättre räckvidd du får?
Nu kommer 16 mm rör snart att ta slut på Jula och Biltema... :idea:
Hotbird

Post by Hotbird »

Antennen fungerar bra ingen tvekan om det men jag har inte gjort ytterligare mätningar.
Den största fördelen, förutom antennförstärkningen och att man slipper jordplan på denna antenn, som jag ser det är trots allt att man kan flytta Tellsticken till valfri position och antennen till annan valfri position. I mitt falla har tellsticken fått en betydligt lägre och svalare position och antennen hamnat bakom en bokhylla vilket innebär att den kommit betydligt högre, vilket också ger bättre räckvidd. Tänk bara på att inte ta till längre kabel än nödvändigt då denna dämpar signalen.
Mitt största problem kvarstår dock och det är att flera av mina Vikng termometrara inte ligger "rätt" i frekvens detta gör att de får en mycket begränsad räckvidd.
Jag ska skriva mera om detta när jag skaffat mig mer kunskap om orsak och verkan.
Hotbird

Post by Hotbird »

När man köper RG-58 hos Kjell så har jag märkt, när jag hjälpte en kompis med en antenn, att deras RG-58 hade både folieskärm och skärmstrumpa. Detta gör säkert kablen något bättre rent HF-mässigt än de gamla varianterna av RG-58 som jag stött på tidigare (de har ju bara en skärmstrumpa av något förtent material) men det finns samtidigt ett litet problem och det verkar som om skärmstrumpan på denna kabel är tillverkad av aluminium och går således inte att löda. Denna kabel är gjord för att klämmas och inte lödas vilket gör den svår att använda i denna konstruktion såvida man inte monterar en kontakt som jag gjort på jordsidan av antennen (se bilderna) och har möjlighet att klämma kontakter på kablen.
I den ursprungliga konstruktionen så löder man kabeln direkt på koppartråden vilket göre hela bygget enkelt och billigt.
Post Reply