Telldus vil støtte Z-wave

Moderator: Telldus

Post Reply
Wavesswe

Re: Telldus vil støtte Z-wave

Post by Wavesswe »

Detta låter kalas bra! :clap:
etompau

Post by etompau »

Bra att stöd för 433-produkter verkar finnas kvar. Jag hade haft svårt att "sälja" in ett system där varje brytare kanske går lös på 500:-.
Nu kan man kanske nyttja Z-Wave-brytare för kritiska enheter som värmare/pumpar, och 433-mottagare på lampor etc.
Tror också att 433-mottagare fortsatt är enklare om man vill hacka dom och bygga egna lösningar.
Hursomhelst, hatten av för en ny intressant produkt och för Telldus.
krambriw

Post by krambriw »

Det finns definitivt både fördelar och nackdelar med Z-Wave och jag har nu rätt lång erfarenhet av både 433 pryttlar och Z-Wave

Positivt
+ allt som sagts av föregående talare beträffande dubbel-riktad kommunikation håller jag med om, det är en av de absolut viktigaste funktionerna
+ mesh nätverk vilket betyder att kommunikationen kan ske flera vägar genom att använda 240V anslutna enheter som repeaters för länkhopp (batteridrivna används inte för då dras batterierna ner väldigt snabbt)
+ snabba kommandon
+ en standard
+ mer funktionalitet i varje device

Negativt
- vansinnig prisnivå på Z-Wave (jmfrt med 433)
- lite slö response/feedback på kommandon tycker jag (kan iofs bero på min controller som är en RaZberry)
- även om kommunikationen är standard så krävs ofta ny firmware för att stödja nya produkter och deras interna struktur så med Telldus historik, om inget görs, blir det långt mellan releaserna även här...

Jag är inte odelat lyrisk över valet. Kan strategiskt vara rätt, kan vara fel. Det finns några andra heta alternativ, Zig-Bee, Bluetooth Smart och 'vanlig' WiFi

- Zig-Bee är egentligen ett bättre val än Z-Wave eftersom det är en ren standard, den har även tekniska fördelar jämtemot Z-Wave. Används bland annat av Philips Hue och jag tror, Osram, för deras intelligenta lampstyrningar
- 'vanlig' WiFi skall nog inte underskattas, se tex Belkin Wemo wlan lamps
- Bluetooth Smart är nog mitt strategiska val om man står i begrepp att börja på något nytt (såvida man inte redan har utvecklat Z-Wave/433 produkten färdigt och snart tänker lansera den)

Vad jag fattat finns det ju också redan konkurrerande produkter som klarar kombinationen Z-Wave/433, tex Zipabox Duo

mvh Walter
Post Reply