Dubbla Telldus NET

Moderator: Telldus

Post Reply
Toasten_78

Dubbla Telldus NET

Post by Toasten_78 »

Hej!

Jag har meckat en del med att förlänga räckvidden för min Telldus NET och en fundering som växt fram är om man kan ha dubbla Telldus NET i samma bostad?
Vad händer när deras signaler "möts", dvs gå i varandra??
Ett sätt hade varit att använda sig av repeater, med vad jag förstår så fungerar inte de med dimmerfunktion??

Tacksam för svar!
etompau

Re: Dubbla Telldus NET

Post by etompau »

Dubbla Net på samma nätverk ska fungera. Att signalerna ska krocka och släcka ut varandra är ganska liten skulle jag säga.
Vet inte hur du har tänkt sätta upp de två enheterna, men om det är schemaläggaren du primärt använder, kan du ju lägga olika mottagare på olika Net, och då ha en liten tidsförskjutning mellan dessa mottagargrupper och/eller har olika antal av repetitioner på utsändningarna.

Ett annat alternativ är att du testar med en extern antenn till din Net. Det finns många trådar om detta på forumet.
Toasten_78

Re: Dubbla Telldus NET

Post by Toasten_78 »

Eftersom jag idag kör en Net till uteslutande Nexa-prylar (och flera trådar här påstår att problemet ligger hos Nexa) så tänkte jag sätta upp de mottagarna som finns i sovrum och uterum till en extra Net och övriga mottagare (som jag inte idag har problem med) till den befintliga Net:en...
Jag kommer att använda schemaläggaren på båda enheterna. Men mestadels väggbrytare som skapar en 'aktivitet' (Net tar emot brytarens signal och utför de programmerade kommandot) Använder även appen en del.
Post Reply