Ja, dette fungerer helt fint, inntil du av vanvare kommer til å trykke på "av" eller "på" på skjermen. Da stemmer ikke status med virkeligheten, og hvis man bruker statusen i et event, vil det reagere på endringen som egentlig ikke har skjedd. Det er derfor mange av oss ønsker noe som kun kan være en indikator.tropfrog wrote:
Ingen motagare är kopplad till denna enheten utan den fungerar bara som en "dummy" därvidlag. När jag går in i telldus live så kan jag se dörrens status, tänd lampa innebär öppen och släckt betyder stängd.
nått som vet om dörren är låst?
Moderator: Telldus
Re: nått som vet om dörren är låst?
Tack Tronde, då förstår jag. Jag förväntade mig själv att en sändare skulle komma upp som sensor med statusinformation, men så var ju inte fallet. Detta är ju bara ett sätt att komma runt. Jag delar din önskan om att ha en statusindikator för givarna, gärna upplagt som en sensor.
Risken med att du oavsiktligt trycker på sensorns ikon och tänder den går att ordna genom att använda tellevent och lägga alla givare utan mottagare i en egen grupp. Då har du den aldrig framme samtidigt som de enheter som du faktiskt vill använda.
Jag använder mina dummies i event och har inte sett några problem med det, hur menar du?
MVH
Magnus
Risken med att du oavsiktligt trycker på sensorns ikon och tänder den går att ordna genom att använda tellevent och lägga alla givare utan mottagare i en egen grupp. Då har du den aldrig framme samtidigt som de enheter som du faktiskt vill använda.
Jag använder mina dummies i event och har inte sett några problem med det, hur menar du?
MVH
Magnus
Det er ikke noe problem i seg selv å gjøre det. Problemet kommer kun når man klarer å trykke på feil knapp i vanvare. Å dele opp i grupper reduserer jo den feilkilden.tropfrog wrote:
MVH
Magnus
Jo, det finns uppenbart möjligheter att göra lite mer, men det ligger lite långt över vad jag kan hitta på själv och saknar forfarande instruktioner om ALLT som kan göras OCH HUR man gör för att få till typ beskrivna "händelser". Det är ju ingen vits med att "det går att göra" om man inte får en susning OM HUR man gör, och kanske lite mer i detalj än vad många här tror är självklara saker............
Ett fantastiskt bra koncept med många användbara funktioner för dom flesta, men bara några som kan utnyttja mer än "grundfinesserna" som att tända/släcka lampor och koppla in temp/hygrometer.??? Och "BARA" när det är kontakt med internet.???
Toson
Ett fantastiskt bra koncept med många användbara funktioner för dom flesta, men bara några som kan utnyttja mer än "grundfinesserna" som att tända/släcka lampor och koppla in temp/hygrometer.??? Och "BARA" när det är kontakt med internet.???
Toson
Jeg er enig i at de kunne gjort mye mer ut av beskrivelser, men å beskrive alt som går an er i praksis umulig. Det er så mange ting som noen bare kommer på å gjøre, og som viser seg å være smart.Toson wrote:Jo, det finns uppenbart möjligheter att göra lite mer, men det ligger lite långt över vad jag kan hitta på själv och saknar forfarande instruktioner om ALLT som kan göras OCH HUR man gör för att få till typ beskrivna "händelser". Det är ju ingen vits med att "det går att göra" om man inte får en susning OM HUR man gör, och kanske lite mer i detalj än vad många här tror är självklara saker............
Toson
De fleste har nok begynt med det helt enkle; av/på ved gitte tidspunkt. Så kommer man på et behov som man ønsker løst, og så ruller det videre. Hvis du har konkrete behov du vil ha løst, får du nok hjelp på forumet hvis du forteller hva du ser for deg, og sier i fra hvis du ikke forstår det som blir foreslått.
Jeg har kun gratisutgaven av Live, og selv med den er det mulig å få til svært mye, særlig hvis man er villig til å bruke litt flere logiske eller "dummy"brytere, og gjerne kombinere det med noen lange lister med av/på-tider i skjemaleggeren. Den største hindringen for dem som ikke er i stand til å bygge elektronikk selv, er tilgang til forskjellige sensorer for å måle annet enn temperatur og fuktighet pluss selvfølgelig dørmagneter og persondetektorer.
Magnus skriver:
"Men till min dörrsensor och till exempel har jag lagt in en enhet i live som heter dörr. I denna enheten har jag valt att "läsa fjärrkontroll". Ingen motagare är kopplad till denna enheten utan den fungerar bara som en "dummy" därvidlag. När jag går in i telldus live så kan jag se dörrens status, tänd lampa innebär öppen och släckt betyder stängd. "
Jag har precis samma pryl dvs. dörrsensor som jag försöker få till på något sätt. Kan du förklara lite närmare hur du gjort. Förstod inte riktigt av ovanstående.
Tilläggas bör att även jag är newbie.
"Men till min dörrsensor och till exempel har jag lagt in en enhet i live som heter dörr. I denna enheten har jag valt att "läsa fjärrkontroll". Ingen motagare är kopplad till denna enheten utan den fungerar bara som en "dummy" därvidlag. När jag går in i telldus live så kan jag se dörrens status, tänd lampa innebär öppen och släckt betyder stängd. "
Jag har precis samma pryl dvs. dörrsensor som jag försöker få till på något sätt. Kan du förklara lite närmare hur du gjort. Förstod inte riktigt av ovanstående.

Frågan har varit upp ett antal gånger, vilket tyder på att Telldus inte riktigt har kommunicerat funktionerna i sitt system.Likstupet wrote:Magnus skriver:
Jag har precis samma pryl dvs. dörrsensor som jag försöker få till på något sätt. Kan du förklara lite närmare hur du gjort. Förstod inte riktigt av ovanstående.Tilläggas bör att även jag är newbie.
Gör enl. följande:
1. Mina enheter -- Lägg upp en ny enhet, Nexa självlärande till/från. Ge den ett passande namn.
2 Tryck på knappen " Skanna fjärrkontroll". Tellstick Net lyssnar nu på inkommande signaler från din magnetkontakt, fjärrkontroll eller IR-detektor.
3. Aktivera din sändare (flytta magneten från sändaren), Tellstick Net blinkar med blått sken och fältet "huskod" uppdateras med din sändares unika huskod.
4. Spara enheten.
Nu ska du kunna se hur lampikonen för din enhet tänds och släcks beroende på läge på din magnetkontakt.
Enheten kan du nu använda som en trigger i händelsestyrningsfunktionen.