Framtid för Telldus Live??

Moderator: Telldus

Post Reply
Magil

Framtid för Telldus Live??

Post by Magil »

Har använt Tellstick Net och Telldus Live en tid nu och är överlag mycket nöjd, kommer på fler användningsområden efterhand.

MEN, nu tycker jag att utvecklingsarbetet från Telldus har gått i stå, inga uppdateringar på länge, info från Telldus är dålig senaste bloginlägget är från september i år, hittar ingen info alls vad som ska framöver eller vad som är Telldus mål (har letat i roadmap och bloggen).

Vill jag ha ut nåt vettigt från mitt system är jag tvungen att använda 3:e parts appar, t ex Remotestick, Tasker m fl. Tycker inte detta är en helt konsumentvänlig lösning då man lätt blir beroende av att apputvecklaren utvecklar sin app och inte tröttnar eller en hög inlärningströskel när det gäller att lära sig t ex Tasker.

Vad vill jag ha då?

Framförallt att Telldus Live funkar som en plattform med färdiga lösningar för t ex tempövervakning, historik över temp, luftfuktighet mm, enklare larmsystem.

Idag kan jag stoppa en tempgivare i frysen och se temperaturen var jag än är i världen men vill jag ha ett larm som meddelar mig om det blir för varmt i frysen måste jag använda mig av Tasker vilket inte är helt enkelt att konfigurera och kräver dessutom en smarttelefon.

Finns absolut bra saker i Telldus Live som motorvärmarstyrning, scheman, events, loggning av händelser på brytare mm men det är hög tid att det kommer fler funktioner.

Har själv funderingar att gå över till z-wave och Zipabox just pga där finns väldigt mycket fler funktioner du kan använda utan att vara programerare.

Ser fram emot svar från Telldus eller vem som har någon nyttig info i ämnet.

/Mats
david8704

Re: Framtid för Telldus Live??

Post by david8704 »

Håller med... vore önskvärt att utvecklingen tar fart...

En idé till både App och Live: Dörr/Fönster sensorer ska inte visas som lapor... utan en dörr, stängd/öppen.

Eluttag ska kunna visas som "Lampa" eller "Eluttag" då jag använder många el-uttag till annat än lampor och symbolerna blir missvisande.

Logg funktioner till Live även med Duo vore kanon, och kan ju inte vara så mycket arbete att implementera?
Magil

Re: Framtid för Telldus Live??

Post by Magil »

david8704 wrote: En idé till både App och Live: Dörr/Fönster sensorer ska inte visas som lapor... utan en dörr, stängd/öppen.

Eluttag ska kunna visas som "Lampa" eller "Eluttag" då jag använder många el-uttag till annat än lampor och symbolerna blir missvisande.
Bra ideer, samma med t ex skymningssensorer, bör visas som en sådan och ska inte gå att påverka on/off då det kan bli missvisande. Är ju en nödlösning att man lägger in andra enheter än brytare som just brytare.

Är väl helt enkelt så att användningssättet av t ex Nexas sortiment har sprungit från applikationen Telldus Live just nu, var kanske bara tänkt till brytare som enheter och nu används andra sensorer/enheter också.

Dock ska sägas att det med mindre förändringar av Telldus Live kommer att bli ett väldigt bra system så hoppas på gensvar från utvecklarna! (som har lyst med sin frånvaro här i tråden...)

/Mats
Post Reply