Hej!
Jag håller på och sätter upp så jag ska kunna styra lampor överallt i huset med Telldus Live. I sovrummet satte jag precis en Nexa-dimmer i vägguttaget, pluggade i sovrumslampan i den, och tänkte att det skulle bli en bra väckning, få den att lysa gradvis starkare på morgonen genom lite upplägg i Telldus Live.
Men på kvällen när det var dags att sova konstaterade jag att det var ju himla irriterande, det där gröna ljuset som lyste. Jag provade att sätta en tejp över LED:en, men det lyser igenom tejpen, och dessutom ut på sidorna av dimmern genom den vita plasten.
Jag tänker mig att andra måste väl ha stört sig på samma sak om de har radiostyrning på lampor i sovrummet och vill ha det kolsvart när de sover - några tips? Kan man öppna dimmern och plocka bort indikator-LED:en?
Irriterande indikator-LED på Nexamottagare
Moderator: Telldus
Re: Irriterande indikator-LED på Nexamottagare
Använd en förlängningskabel och flytta mottagaren så att du inte ser lysdioden.
En del mottagare som jag har sett har haft säkerhetsskruvar som är rejält svåra att få upp, annars får du väl kolla på din mottagare om du kan öppna den och ev. klippa bort dioden eller måla över den med lite färg.
Det kan inte uteslutas att dioden används för mer än ljusindikerings, så försiktighet rekommenderas vid ingrepp i nätansluten utrustning.
En del mottagare som jag har sett har haft säkerhetsskruvar som är rejält svåra att få upp, annars får du väl kolla på din mottagare om du kan öppna den och ev. klippa bort dioden eller måla över den med lite färg.
Det kan inte uteslutas att dioden används för mer än ljusindikerings, så försiktighet rekommenderas vid ingrepp i nätansluten utrustning.
Ah, du menar att risken finns att dioden används som referensspänning eller något sådant? Hmm, det hade jag inte ens tänkt på. Det är en sån här jag har: http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... mer-p50288
Jag får fundera på om det finns något bra alternativ att flytta på den. Tyvärr är sovrummet inte så välförsett med undanskymda platser. Jag skulle nästan behöva stoppa in den i en kartong för att inte se den. Lite klumpigt..
Jag får fundera på om det finns något bra alternativ att flytta på den. Tyvärr är sovrummet inte så välförsett med undanskymda platser. Jag skulle nästan behöva stoppa in den i en kartong för att inte se den. Lite klumpigt..

En sådan skruvade jag upp för ett tag sedan, och har man inte bytt skruvtyp ska det inte vara några problem att få upp kåpan och sätta en droppe färg på dioden eller på själva ljusledaren som är hopbyggd med tryckknappen.