Finns det någon som vet om det finns bättre eller sämre mottagare? Tänker på räckvidden.
Har sett att WMR-1 har en extern antenn, vilket borde göra den bättre än t.ex. LCMR-1000 som inte har någon antenn.
Kanske så finns det andra prylar som ni märkt sticker ut lite?
Skriv gärna lite av era erfarenheter här.
Själv har jag en antenn på taket och klarar det mesta på 60-70 meters håll.
Mottagning på brytarna
Moderator: Telldus
Re: Mottagning på brytarna
Finns här ingen som har doktorerat i dom olika mottagarna?
Jag tror att mottagarna är ganska likvärdiga när det gäller räckvidden. Det är andra faktorer som störningar, dämpning och reflektioner som gör att räckvidden upplevs som olika. För att veta exakt, får man bygga någon form av testuppställning med fri sikt mellan sändare och mottagarna.
LCMR-1000 har en inbyggd antenn i form av en trådbygel. Jag har märkt att om man ansluter en trådantenn till bygeln eller ändrar den fysiska formen på antennen (böjer etc) så påverkas mottagningen negativt. Sannolikt ingår antennen i någon frisvängande oscillator som då snedtrimmas och känsligheten går ner.
LCMR-1000 har en inbyggd antenn i form av en trådbygel. Jag har märkt att om man ansluter en trådantenn till bygeln eller ändrar den fysiska formen på antennen (böjer etc) så påverkas mottagningen negativt. Sannolikt ingår antennen i någon frisvängande oscillator som då snedtrimmas och känsligheten går ner.
Jämför Nexa med RSL mottagarna från Conrad så kommer du att märka en avsevärd skillnad i räckvidd.etompau wrote:Jag tror att mottagarna är ganska likvärdiga när det gäller räckvidden.
RSL mottagarna klarar minst det dubbla avståndet mot Nexa.
Gå in på http://www.conrad.se och skriv rsl i sökrutan så kommer hela sortimentet upp. Fungerar fint med Tellstick.