Hej. Har precis gått över från Tellstick till Tellstick Net för att slippa ha dator igång hela tiden. Förstod att Tellstick Net:s funktion är kopplad till Telldus Live och att det finns en Pro-version som kostar och tillåter SMS, http-utskick och att även motorvärmarstyrning är "avgiftsbelagd". Men att det ska kosta att använda betingad "och"-funktion under villkor tycker jag är extremt dåligt av Telldus. Denna funktion med och/eller-villkor borde enligt min uppfattning vara inkluderad och inte något man ska betala ca 250 SEK/år för.
Jag har vidare försökt att få systemet att lära sig koden från en fristående garageportssändare som och använder 433,92 MHZ frekvensen, men får det inte att funka. Har i Telldus Live lagt upp en dummy-enhet och valt Skanna fjärrkontroll, det verkar då som någon forma av igenkänning sker och min enhet läggs till i listan över enheter men till höger om den släkta och tända lampan dyker det då upp en knapp "Lära". Längre än så kommer jag inte. Min fundering är nu om Tellstick Net /Telldus live överhuvudtaget kan lära sig en signal från annan fjärrkontroll (i mitt fall min ordinarie fjärr till garageporten) eller ej. Någon som vet? Är det vågot som jag gjort fel eller måste beakta för att det ska fungera? Tacksamt för hjälp.
Åter igen Telldus, ni borde ändra och lägga till och-funktion under villkor till att vara gratis! Löjligt att ta betalt för denna funktion.
Hälsn
jannek999
Besviken på Tellstick Net Telldus Live! Lära fjärrkontroll?
Moderator: Telldus
Besviken på Tellstick Net Telldus Live! Lära fjärrkontroll?
Last edited by jannek999 on Wed Nov 19, 2014 11:43 am, edited 1 time in total.
Re: Besviken på Tellstick Net Telldus Live! Lära fjärrkontro
Hi,jannek999 wrote:Jag har vidare försökt att få systemet att lära sig koden från en fristående garageportssändare som och använder 433,92 MHZ frekvensen, men får det inte att funka. Har i Telldus Live lagt upp en dummy-enhet och valt Skanna fjärrkontroll, det verkar då som någon forma av igenkänning sker och min enhet läggs till i listan över enheter men till höger om den släkta och tända lampan dyker det då upp en knapp "Lära". Längre än så kommer jag inte. Min fundering är nu om Tellstick Net /Telldus live överhuvudtaget kan lära sig en signal från annan fjärrkontroll (i mitt fall min ordinarie fjärr till garageporten) eller ej. Någon som vet? Är det vågot som jag gjort fel eller måste beakta för att det ska fungera?
there is a list of compatible devices / brands on Telldus homepage. Carage door openers are not among those. Have you considered the fact that if it would be as simple as scanning the remote signal, it would be pretty easy for anyone to wait for the suitable moment to scan it and then open your carage door once you leave home...

Re: Besviken på Tellstick Net Telldus Live! Lära fjärrkontro
Instämmer med föregående talare; portöppning och bildörrlås kräver högre säkerhet än styrning av lampor etc.
Ska man nyttja rullande koder för styrning får man antingen köpa chipset från tillverkaren eller nyttja utrustning från östeuropeiska biltjuvar
En länk till portöppningsutrustningstillverkaren kanske skulle bringa klarhet i om grejorna använder rullande koder.
Pro-version - visst kan man tycka att och-funktionen skulle vara gratis, men någonstans ska pengarna komma in till Telldus. Då de inte säljer själva brytarna utan får förlita sig på försäljning av Tellstick-burkarna är licensmodellen en väg att gå.
Ska man nyttja rullande koder för styrning får man antingen köpa chipset från tillverkaren eller nyttja utrustning från östeuropeiska biltjuvar
En länk till portöppningsutrustningstillverkaren kanske skulle bringa klarhet i om grejorna använder rullande koder.
Pro-version - visst kan man tycka att och-funktionen skulle vara gratis, men någonstans ska pengarna komma in till Telldus. Då de inte säljer själva brytarna utan får förlita sig på försäljning av Tellstick-burkarna är licensmodellen en väg att gå.