Hej
Jag har Tellstick net installerat med en massa dimrar och on/off switchar, detta styr jag med Enlighter (app till Iphone). Nu vill jag kunna stänga av och sätta på min dator från appen, eller en fjärrkontroll. Problemet är att alla mottagare jag hittar är ju på hela tiden när jag jag väl har satt på dem, jag vill bara att det ska komma en impuls-på när jag trycker på fjärrkontrollen. Då skulle jag kunna sätta denna mottagare till datorns on/off knapp.
Jag vill alltså inte använda wake up lan eller något liknande, utan jag vill mer fysiskt kunna sätta på datorn.
Någon som har någon bra lösning på hur jag ska kunna skicka en impuls?
Dator On/off från tellstick. (Impulsmottagare)
Moderator: Telldus
Re: Dator On/off från tellstick. (Impulsmottagare)
Kanske WRR-1 från Nexas "suspekta" pro-serie skulle kunna fungera. Den har en timerfunktion som gör att reläet automatiskt återgår efter en inställd tid.
Även den nya motorstyrningsmottagaren EJLR-100 från Nexa,har ett relä som återgår efter en tid (2 min)
Även den nya motorstyrningsmottagaren EJLR-100 från Nexa,har ett relä som återgår efter en tid (2 min)
Ja! Det är ju en superbra apparat!
Kollade den innan också men släppte eftersom minsta tiden var 2 min, men nu läste jag igenom manualen och tiden går att ha som en sekund. Då skulle det funka väldigt bra. Såg dock i detta forum att den inte funkar jättebra med tellsick net... Så då får jag se om jag provar.
Nu tänkte jag i alla fall plocka sönder en nexamottagare och se om det går att göra något...
Kollade den innan också men släppte eftersom minsta tiden var 2 min, men nu läste jag igenom manualen och tiden går att ha som en sekund. Då skulle det funka väldigt bra. Såg dock i detta forum att den inte funkar jättebra med tellsick net... Så då får jag se om jag provar.
Nu tänkte jag i alla fall plocka sönder en nexamottagare och se om det går att göra något...
Jeg har laget en løsning med en LCMR1000, den trekker et dobbelt skifte-rele.
Når rele trekker brytes strømmen til LCMR 1000. Rele gir da en kort puls.
For å øke lengden på pulsen koblet jeg til en liten trafo 220->12volt, 12 volt likeretterbro, 12 volt dobbelt skifte-rele og 1000my kondensator.
Et 12volt rele gir en puls på ca ett sekund som starter PC.
En annen LCMR 1000 gir spenning (220volt) til PC. Aktiverer denne først.
Når rele trekker brytes strømmen til LCMR 1000. Rele gir da en kort puls.
For å øke lengden på pulsen koblet jeg til en liten trafo 220->12volt, 12 volt likeretterbro, 12 volt dobbelt skifte-rele og 1000my kondensator.
Et 12volt rele gir en puls på ca ett sekund som starter PC.
En annen LCMR 1000 gir spenning (220volt) til PC. Aktiverer denne først.
Tack!
Det verkade för svårt så jag köpet en wrr-1, och allt funkade superbra (mycket ovanligt att det ska funka som jag vill på en gång). Så nu kan jag sätta på och stänga av min dator med fjärrkontrollen och från Iphonen, skitkul.
Det verkade för svårt så jag köpet en wrr-1, och allt funkade superbra (mycket ovanligt att det ska funka som jag vill på en gång). Så nu kan jag sätta på och stänga av min dator med fjärrkontrollen och från Iphonen, skitkul.
Ja, det er jo mye enklere, men Clas har ikke den her...
Bestiller en fra LOH. http://www.lohelectronics.se/index.php? ... h=%20WRR-1
Bestiller en fra LOH. http://www.lohelectronics.se/index.php? ... h=%20WRR-1
Du kunne brukt en Intertechno ITL1000.
Den kan settes til å være på i 2 sec. Det burde funke både til å slå på og av en pc.
Bruker den til garasjeport.
Den kan settes til å være på i 2 sec. Det burde funke både til å slå på og av en pc.
Bruker den til garasjeport.
Eaton Xcomfort, Tellstick Net, Nexa, Oregon værstasjon. Store planer for en nettside for værstasjonen hvs ikke noen andre snart leverer den tjenesten med public view av sensordata..
Ja, det kan være en idé å benytte Intertechno ITL1000;
Den skal finnes på Bauhaus, ikke så langt dit.
Og jeg ser det er bekreftet at den fungerer med TelldusNet.
Takker for tipset.
Den skal finnes på Bauhaus, ikke så langt dit.
Og jeg ser det er bekreftet at den fungerer med TelldusNet.
Takker for tipset.
Kan bekrefte at den fungerer mot Net..
Eaton Xcomfort, Tellstick Net, Nexa, Oregon værstasjon. Store planer for en nettside for værstasjonen hvs ikke noen andre snart leverer den tjenesten med public view av sensordata..