Inkoppling av dimmer Nexa CMR-101

Moderator: Telldus

Post Reply
carlsson.markus

Inkoppling av dimmer Nexa CMR-101

Post by carlsson.markus »

Hej!

Är rookie på området och är inte helt säker på hur jag ska koppla här, någon duktig som kan hjälpa mig? Parade ihop mina vanliga nexa-mottagare med min nya Tellstick Net igår och kopplade även en utomhustermometer idag, men nu tog de stopp! :)

Har tidigare suttit en kronbrytare i uttaget som gått till två taklampor.

Image
Kopplingen som trodde den skulle vara

Image
Kopplingsdosan i väggen. Är detta en nolla som går förbi?

Image
Nexas kopplingschema för dimmern

Image
Den gamla brytaren där det satt vit kabel i botten och två svarta överst till höger och den bruna till vänster

Någon som kan förklara hur jag ska lösa detta? :) :help:
EDIT: Tipsa gärna om det skulle lämpa sig med annan Nexa/mottagare till denna typ av installation
Last edited by carlsson.markus on Sun Oct 05, 2014 8:20 pm, edited 1 time in total.
krambriw

Re: Inkoppling av dimmer Nexa CMR-101

Post by krambriw »

Ser ju livsfarligt ut, och barfota oxå!!! Bör ju åtminstone ha skor med rejäla gummisulor

Ingen nolla ansluten heller (blå) ... men det går i alla fall inte att ersätta en kron på det viset
carlsson.markus

Post by carlsson.markus »

krambriw wrote:Ser ju livsfarligt ut, och barfota oxå!!! Bör ju åtminstone ha skor med rejäla gummisulor

Ingen nolla ansluten heller (blå) ... men det går i alla fall inte att ersätta en kron på det viset
Äh, huvudströmmen avslagen så är det ingen fara. Har du lust att berätta hur jag löser det om du har kunskapen? :)
etompau

Post by etompau »

Det är svårt att ge exakta råd om inkoppling från bilder, men när man ska ersätta en strömbrytare med en nexa-mottagare är det ofta enklast att använda en typ som bara ansluts i serie med fasledningen, exempelvis ECMR-250.
Nu har du en typ som både kräver fas och nolla och då måste man ge sig på att mäta för att veta vad man gör.
Eventuellt går där en nolledning i dosan som kan användas, men utan att mäta eller följa ledningen är det bara spekulation.
Kan du inte montera din mottagare i eller vid dosan där lampan är ansluten? Där har du både fas och nolledning lätt tillgängligt.
Väggbrytaren kan du sedan välja att "bygla" bort och ersättas med ett täcklock.
Post Reply