REQ: Fler arg till tdtool för att ej använda tellstick.conf

Moderator: Telldus

Post Reply
dali

REQ: Fler arg till tdtool för att ej använda tellstick.conf

Post by dali »

Finns det någon möjlighet att i kommande version få möjlighet att ange protocol, model, house & unit som argument till tdtool?

Anledningen till att jag efterfrågar detta är att jag håller på att utveckla stöd för tellstick i ett hemautomationssystem, och där vill jag ha konfigen för alla enheter i automationsprogrammet istället för i tellstick.conf.
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Detta svarar inte på din fråga. Men om användaren av ditt program har rättigheter till tellstick.conf så kan telldus-core användas för att uppdatera tellstick.conf

Svaret på din fråga så är det något vi vill implementera men det finns ett par blockers vi måste lösa innan vi kan göra det.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
dali

Post by dali »

micke.prag wrote:Detta svarar inte på din fråga. Men om användaren av ditt program har rättigheter till tellstick.conf så kan telldus-core användas för att uppdatera tellstick.conf
Hur gör man det?
OBS! Jag kör linux.
micke.prag wrote:Svaret på din fråga så är det något vi vill implementera men det finns ett par blockers vi måste lösa innan vi kan göra det.
Lägger ni en ticket på det så att det inte försvinner, eller är det något jag som användare kan göra?
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

dali wrote:
micke.prag wrote:Detta svarar inte på din fråga. Men om användaren av ditt program har rättigheter till tellstick.conf så kan telldus-core användas för att uppdatera tellstick.conf
Hur gör man det?
OBS! Jag kör linux.
Man använder funktionerna addDevice(), setModel() och liknande. Dessa är dock odokumenterade för tillfället.
dali wrote:
micke.prag wrote:Svaret på din fråga så är det något vi vill implementera men det finns ett par blockers vi måste lösa innan vi kan göra det.
Lägger ni en ticket på det så att det inte försvinner, eller är det något jag som användare kan göra?
Det är en del av:
http://developer.telldus.se/ticket/2
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
dali

Post by dali »

micke.prag wrote:Man använder funktionerna addDevice(), setModel() och liknande. Dessa är dock odokumenterade för tillfället.
Det vore ju kalas om detta gick att addera/radera device via tdtool.
micke.prag wrote:Det är en del av:
http://developer.telldus.se/ticket/2
Ingen tidplan på detta?
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Varför använder du tdtool istället för biblioteket telldus-core?
Vilket språk skriver du i?
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
dali

Post by dali »

micke.prag wrote:Varför använder du tdtool istället för biblioteket telldus-core?
Vilket språk skriver du i?
Jag har precis börjat titta på telldus-core, visste inte att det fanns funktioner för detta.
Jag skriver i Gambas Basic (inte världens vanligaste), och det verkar funka. Har hittills bara testat att lista antal device...
dali

Post by dali »

Nu har jag läst in mig lite på telldus-core.
Om jag använder funktionerna i telldus-core så kommer jag ju ändå inte ifrån att jag måste ha alla device konfigurerade i tellstick.conf (oavsett om jag konfigurerar manuellt eller via tdAddDevice), och så vill jag helst inte ha det.
Automationssytemet jag jobbar med har alla device i en databas och jag vill helst slippa dubbelregistrering.

En ful workaround skulle kunna vara att bygga upp konfig för aktuellt device varje gång ett kommando ska köras och sen ta bort den när kommandot gått klart. Men det är som sagt en rätt ful lösning.

Några idéer/förslag?
Post Reply