Magnetkontakt LMST-606 - kan den sende til tellstick net?

Moderator: Telldus

Post Reply
kensol

Magnetkontakt LMST-606 - kan den sende til tellstick net?

Post by kensol »

Jeg kunne tenke meg å ha magnetbrytere på alle dører, og så få Telldus Live til å sende SMS hvis den åpnes. Kan Nexa sine LMST-606 sende til Tellstick Net?

Jeg ser at fjernkontroller fra Nexa kan sende. Finns det noen måte å få dette til på?
Magil

Sv: Magnetkontakt LMST-606 - kan den sende til tellstick net

Post by Magil »

Det funkar med en sån magnetbrytare till Tellstick Net. Har en själv på en dörr kopplad till en lampa och det funkar utmärkt. Kan ej uttala mig om sms-funktionen fungerar men ser inget hinder för det.
Hobern

Re: Magnetkontakt LMST-606 - kan den sende til tellstick net

Post by Hobern »

Hej!

Det fungerar utmärkt med LMST-606 och Tellstick net. Ett tips, om du använder Android, är att använda Tasker och AutoRemote istället för sms. Gången blir då att dörröppning triggar magnetkontakt - signal till tellstick - triggar event att gå till url för AutoRemote - meddelande till telefon - Tasker ställs in för larm.

Dock så måste man lära sig Tasker, vilket är krävande. Men kul!
Tompaaa79

Post by Tompaaa79 »

Kan man koppla flera magnetkontakter till samma mottagare? Har flera dörrar som jag vill övervaka att de blir stängda på kvällen genom att magnetkontakterna tänder en lampa (via 1 mottagare) om någon dörr står öppen.

Undrar även om det finns något tredjepartsprogram som kan läsa status (öppen/stängd) på magneterna och som man sedan kan koppla mot valfri mottagare. Hade vart mkt smidigt. Trodde att de skulle komma upp under sensorer i Telldus live, då hade man enkelt kunnat skapa händelser. Klar besvikelse.
etompau

Post by etompau »

Tompaaa79 wrote:Kan man koppla flera magnetkontakter till samma mottagare? Har flera dörrar som jag vill övervaka att de blir stängda på kvällen genom att magnetkontakterna tänder en lampa (via 1 mottagare) om någon dörr står öppen.

Undrar även om det finns något tredjepartsprogram som kan läsa status (öppen/stängd) på magneterna och som man sedan kan koppla mot valfri mottagare. Hade vart mkt smidigt. Trodde att de skulle komma upp under sensorer i Telldus live, då hade man enkelt kunnat skapa händelser. Klar besvikelse.
Ja det är möjligt att styra en mottagare från flera sändare. Mottagarna har normalt 3 eller 6 minnesplatser, där varje minnesplats kan vara upplärd mot en magnetbrytare.
Om jag förstår din tankegång lär det dock inte fungera då du vill ha någon form av och-funktion.

Vad du kan göra är att lägga upp enheter i Live, varje enhet kallar du ex dörr 1, 2 osv, och sedan läser du in huskoden från varje magnetkontakttssändare. Då kommer statusen att uppdateras i Live (lampa tänd=dörr öppen, lampa släckt=dörr stängd). Live loggar även tidpunkt och datum för öppning och stängning av dörren under den senaste veckan.
Nu kan du använda dessa enheter i händelsestyrningen, och skapa en händelser som passar ditt behov.
Tompaaa79

Post by Tompaaa79 »

etompau >> Tack för svar.

Efter att ha uppdaterat Telldus till v.17 (fr v.4) så funkar magnetkontakterna mkt bättre. Dock så kvarstår problematiken att jag inte kan köra "and/och" kommandon. Verkar finnas för händelse/villkor om man köper Live Pro versionen men inte som trigger men vet inte om det är värt det i dagsläget.

Det som händer är att det går utmärkt att koppla flera (3st i mitt fall) magnetkontakter och alla kan tända lampan men alla kan även släcka även om någon annan kontakt är öppen. En "and/och" funktion behövs alltså för att släcka.
etompau

Post by etompau »

Ditt scenario är lite lurigt, du har 3 magnetbrytare som du vill summera ihop och ge en isummasignal om någon av dom är i öppet läge.
En möjlig lösning skulle kunna vara att du lägger upp ett event som körs med bestämda intervall, ex en gång i minuten ( här kommer dock pro-versionen in i leken) sedan har du som villkor att någon (OR) av magnetbrytarna är till, och då skickas en till-signal till din lampa.
Sedan får ännu en händelse regelbundet köras, där du använder OCH-funktion för dina magnetkontakter (Pro är nödvändigt) för att avläsa att kontakterna är i från-läge och då skicka en från-signal till din lampa.
Kan kanske fungera ...
Tompaaa79

Post by Tompaaa79 »

Ja något sådant borde fungera. Kanske ger mig på att prova PRO versionen nån gång.

Ett mer budgetalternativ är att koppla varje magnetkontakt till varsin mottagare och sedan parallellkoppla 3st stickproppar (1st/mottagare) till samma lampa. Inte helt rätt kanske men skulle funka såvida inte mottagarna tar stryk :) Eller kanske blir 3+ lampor till slut ;(
Post Reply