Ointelligent dimmer

Moderator: Telldus

EddieCrouger
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by EddieCrouger »

Hur går det med Waveman dimmers? Jag köpte på mig ett gäng... sedan upptäckte jag TellStick... men vill inte gå och köpa någon eftersom jag bara har waveman än så länge. :(
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

Intresset från Telldus verkar väldigt svalt kan man säga. Så här i efterhand borde jag köpt Nexa i stället för Waveman för deras dimmer kan du ha någon kontroll över i alla fall.

För den som inte vet så funkar Nexas dimmers (i alla fall de jag har), så att man sänder ON igen när den redan är påslagen och då börjar den ändra ljusnivån fram och tillbaka tills man sänder ON igen och då stannar ljuset på den nivån.

Metoden för Nexa är lite oprecis och att säkert styra ljusnivån utan en användare som stoppar vid rätt tillfälle via datorn går nog inte så lätt. Dessutom är det en liten fördröjning från det att man trycker till dess att dimningen slutar.

För Waveman-dimmers går det ju inte att styra dimningen alls från Tellstick, den stödjer bara ON/OFF.

Som du ser tidigare i tråden erbjöd jag mig att skicka över en dimmer till Telldus för testning men dom/Micke svarade inte så dom tycker väl inte att det är särskilt viktigt... Själv tycker jag att det är största felet på Tellstick, att den inte kan styra dimmers tillförligtligt.

Jag tycker prioriteringen är märklig, för knappt ett år sen la dom in stöd för
+ Added support for IKEA-koppla
som är en produkt som inte säljs längre och så vitt jag vet inte såldes då heller. Att lägga in någon form av stöd för dimmers som faktiskt säljs verkar inte alls lika intressant trots att Tellstick säljs i samma butiker som dessa dimmers.
Last edited by Bunker on Thu Feb 05, 2009 2:04 pm, edited 1 time in total.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Intresset är inte svalt. Att hitta en bra lösning är däremot svårt.
Vi har köpt in en Waveman-dimmer för att kunna testa. Dock finns det en lista på saker som måste fixas innan bättre stöd för Waveman kan göras.

Vi håller med dig att det behövs bättre stöd för dimmers. Tyvärr ligger oftast begränsningen i mottagaren och då är det inte mycket vi kan göra.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

Jag menar att det finns säkert många saker man kan göra för att få dimmers från Nexa och Waveman att fungera hyfsat trots begränsningarna i deras hårdvara.

T.ex. för Waveman: lägg till stöd i drivrutin eller API för "sänd ON i 200 ms". Värdet ska givetvis vara en parameter som kan anges av användade mjukvara.

T.ex. för Nexa: Låt användaren ange en cykel-längd på dimningen för varje enskild dimmer och använd sen det värdet som utgångspunkt för hur länge man ska vänta mellan två ON för att styra dimningen. Samt en reset funktion där man manuellt kan styra dimmern till t.ex. max och sen ange för mjukvaran att den är på max. Cykel-längden låter användaren justera för eventuell skillnad mellan olika enheter och reset-funktionen låter användaren återställa om enheten inte är 100%-ig i cykel-längden.

Ja, ingen av metoderna är vattentät men det är betydligt bättre än i dag. För att säga att man stödjer dimmern si och så är ju rätt ihåligt när det bara är av och på man stödjer i praktiken. Och missnöjda kunder pratar med 10 gånger så många människor som nöjda kunder.

Och varför är det viktigare att prata t.ex. EventGhost dll:er när man ändå inte kan styra dimmern mer än av och på? Är det inte så att nästan alla användare av Tellstick har den till belysningen?

Intresset är inte svalt.
Dock finns det en lista på saker som måste fixas innan bättre stöd för Waveman kan göras.
Jag tycker du säger emot dig själv. Den här tråden öppnades för ungefär ett och ett halvt år sen och Ointelligenta dimmers (som säljs hos de två av de största elektronikkedjorna i landet) har fortfarande inte nått så hög prioritering att något hänt. Däremot har stöd implementerats för den intelligenta dimmern IKEA Koppla som inte säljs längre och inte ens såldes i Sverige när stödet lades till. Det tycker jag är dålig prioritering.
Flippy
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Flippy »

Noe nytt angående dette? Har gått en lang stund siden det sjedde noe i denne tråden.
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

ArcTech (Nexa, Proove, HomeEasy m.fl.) seflearning har stöd för absolutstyrning från och med version 2.0 av TelldusCenter. Dock krävs en TellStick från batch 5 eller senare.
Last edited by micke.prag on Tue Nov 17, 2009 8:02 am, edited 1 time in total.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Flippy
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Flippy »

Jeg fant ut at mediaportal pluginen ikke støtter mer enn 1 ting av gangen så dermed er det ingen poeng for meg å kunne dimme fra telldus alikevell :(
DaLu
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Helsingborg

Post by DaLu »

micke.prag wrote:ArcTech (Nexa, Proove, HomeEasy m.fl.) seflearning har stöd för absolutstyrning från och med version 2.0. Dock krävs en TellStick från batch 5 eller senare.
Hej Micke,
jag är helt ny här men läst hela kvällen på forumet. Ett problem som många sett är tydligen dimmer funktionen, men nu skriver du att detta finns fr.o.m. arcTech version 2.0. Var kan man då få tag i sådana enheter som har detta stöd nu? Finns det eller är det lång tid innan vi ser det på marknaden? Har TelldusCenter stöd för detta redan i så fall?
Tack på förhand
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

ArcTech (Proove, Nexa m.fl.) selflearning har funnits på marknaden i över två år snart.

TelldusCenter 2.0 släpptes i september i år.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

Flippy wrote:Jeg fant ut at mediaportal pluginen ikke støtter mer enn 1 ting av gangen så dermed er det ingen poeng for meg å kunne dimme fra telldus alikevell :(
Du kanske lära enheterna samma kod? T.ex. Nexa LWMR-210 stödjer dessutom att lära sig flera koder, tror det är 6 stycken om jag inte missförstår manualen.

Eftersom inte Telldus utvecklar pluginen för Mediaportal är det väl bäst att kontakta den utvecklaren i stället och be om hjälp.
DaLu
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Helsingborg

Post by DaLu »

Tack Micke! Då är ju det inga problem med att dimmra dessa enheter längre. Jag blev fundersam när jag läste forumtrådarna, även de som är nyare än två år tycks relatera till sådan bekymmer. Kanske inte alla har förstått att problemet inte finns längre eller så har jag missförstått datumen. Nu återstår bara att köpa in enheterna för mig. :-)
Bunker
Posts: 35
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Bunker »

DaLu wrote:Tack Micke! Då är ju det inga problem med att dimmra dessa enheter längre. Jag blev fundersam när jag läste forumtrådarna, även de som är nyare än två år tycks relatera till sådan bekymmer. Kanske inte alla har förstått att problemet inte finns längre eller så har jag missförstått datumen. Nu återstår bara att köpa in enheterna för mig. :-)
Du missförstår det underförstådda i datumen. För även om funktionen för dimning till ett fast värde funnits i 2 år i mottagarna så har Tellstick bara kunnat stödja det sen i September i år. Om du tittar på datumen så är i princip alla inlägg äldre än så.

Plus att inget stöd för dimning av Waveman nånsin kom till vilket var i den änden jag startade den här tråden.

Arctechs självlärande är vad som här på forumet kallats intelligenta dimmers vilket inte är vad den här tråden handlade om. Å andra sidan kan jag ju alltid slänga mina Waveman dimmers och köpa nya :(
Post Reply