Hej,
Har precis pluggat in min nyinköpta Tellstick Net i min router men något verkar vara fel eftersom det inte går att lägga till den under "hantera mina platser" i Telldus Live. Lysdioden på routern som ska indikera att något är anslutet till en port lyser rött i stället för grönt som den vanligtvis gör om man till exempel ansluter en dator till den. Vidare så blinkar Tellstick:en i följande sekvens: Två röda - paus på ca två sekunder - två röda - paus på ca två sekunder - osv och denna sekvens hittar jag inte beskriven någonstans.
Jag får känslan av att Tellstick:en vägrar att ansluta sig till routern men trots detta så så finns den faktiskt med i DHCP-listan över anslutna enheter då jag loggar in på routern. Jag har dessutom försökt koppla in Tellstick:en till båda mina routers och provat med två olika TP-kablar men problemet kvarstår.
Är det Tellstick:en det är fel på eller kan det vara något jag har missat totalt måntro?
Anslutningsproblem och konstig blinksekvens [löst!]
Moderator: Telldus
Anslutningsproblem och konstig blinksekvens [löst!]
Last edited by SimonSez on Tue Apr 29, 2014 5:12 pm, edited 1 time in total.
Re: Anslutningsproblem och konstig blinksekvens
Tellstick Net är en "plug-and-play-produkt och ska inte kräva något trixande för att komma igång och registrera sig mot Telldus servrar.
Att din router indikerar nätverksaktivitet med en annan färg kan bero på hastigheten som porten kommunicerar med och behöver inte vara något fel.
Du skriver att du har två routers - du har ingen "konstig" konfiguration av ditt nätverk som ev. kan vara orsaken till ditt problem?
Om inte, så kvarstår hårdvarufel på din enhet, för säkerhets skull kan du ju höra med Telldus innan du byter enheten.
http://www.telldus.se/support/index
Att din router indikerar nätverksaktivitet med en annan färg kan bero på hastigheten som porten kommunicerar med och behöver inte vara något fel.
Du skriver att du har två routers - du har ingen "konstig" konfiguration av ditt nätverk som ev. kan vara orsaken till ditt problem?
Om inte, så kvarstår hårdvarufel på din enhet, för säkerhets skull kan du ju höra med Telldus innan du byter enheten.
http://www.telldus.se/support/index
Jag har skickat ärendet till Telldus i alla fall. Eftersom det inte fungerade att registrera Tellstick:en med aktiveringskoden på dess undersida kom det automatiskt upp ett formulär man kunde fylla i om man hade problem 
För det första har jag en vanlig kombinerad modem-router från Comhem. Den andra routern som står bredvid Comhem-routern behövs för att den tydligen har bättre räckvidd. De är kopplade till varandra med en vanlig TP-kabel och anslutningen har alltid fungerat som den ska. Båda är av märket Netgear.
Eftersom Comhem med järnhand styr och ställer över mjukvaran i sina routers har det slagit mig att det kanske finns någon slags spärr mot datatrafik som den som Tellstick:en använder, men så kan det väl ändå inte vara?
Lite senare idag tänkte jag åka hem till mina föräldrar och testa i fall det funkar hos dem.

För det första har jag en vanlig kombinerad modem-router från Comhem. Den andra routern som står bredvid Comhem-routern behövs för att den tydligen har bättre räckvidd. De är kopplade till varandra med en vanlig TP-kabel och anslutningen har alltid fungerat som den ska. Båda är av märket Netgear.
Eftersom Comhem med järnhand styr och ställer över mjukvaran i sina routers har det slagit mig att det kanske finns någon slags spärr mot datatrafik som den som Tellstick:en använder, men så kan det väl ändå inte vara?
Lite senare idag tänkte jag åka hem till mina föräldrar och testa i fall det funkar hos dem.
Tror inte att Comhem spärrar trafiken från Tellstick:en. En test av din enhet hos dina föräldrar kommer säkert att ge klart besked om den är defekt eller inte.
Okej, då var det bekräftat från Telldus: Sättet Tellstick:en blinkar på indikerar att den är felprogrammerad från fabrik, så det blir till att byta den i morgon.
Tack för all respons!
Tack för all respons!