Tellstick NET + IPTV/multicast

Moderator: Telldus

Post Reply
cay

Tellstick NET + IPTV/multicast

Post by cay »

Hej,

jag sökte länge efter orsaken till problem med IPTV i mitt LAN, trodde TP-Link WDR-3600 var boven. Bandbredden för multicast
verkade vara begränsad till 10 Mbps. Jag kom äntligen underfund med att det var Tellstick NET som orsakade det, pga att den kör på 10 Mbps.

För tillfället har jag TP-Link WDR-3600 som router, en 8 Gb-portars TP-Link switch och en Zyxel ES-108 switch (8 x 100M portar) i mitt nät. NET var kopplat till Zyxeln.
I Zyxeln finns 2 linux, 1 windows dator. Då man tar emot multicast på windows-datorn, verkar trafiken synas också på linux-datorerna. Kanske denna switch inte är
tillräckligt intelligent för att veta vilken dator som multicasten är ägnad åt. Finns sådana? Då förstår man att NET drunknar i trafiken och ger order om att bromsa upp till 10M,
eller egentligen är det väl switchen som ger order.

Finns det någon lösning på detta, krävs det en viss typ av switch så att multicast-bandbredden inte blir begränsad för ALLA datorer som är kopplade till switchen?

En lösning är kanske att skaffa en managed switch och sätta tellstick på en skild VLAN...?

Edit: Efter litet forskning kom jag fram till 2 lösningar: 1) En switch som stöder IGMP Snooping 2) Skilda VLAN
Post Reply