Ny med Net...

Moderator: Telldus

cay

Re: Ny med Net...

Post by cay »

Tydligen fungerade det trots allt utan att gå på låg nivå.

4:sendh8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning5:houseiAC1DB6s4:uniti0s6:methodi1ss

Hade unit 1, det skulle vara unit 0.
cay

Post by cay »

Nu försöker jag få skickat bell till 2 olika dörrklockor: NEXA LMLR-710 och MLR-1105.

rawdata:

7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai2368DCB0ss

konverterat till:

4:sendh8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning5:housei8DA372s4:uniti0s6:methodi1ss

Dörrklockorna reagerar inte.

Tellstick Live upptäcker sändaren (ringknappen), house 9282418, unit 1 (=0), men dörrklockorna säger heller inget via det interfacet.
Edit: Bell har tydligen stöd endast för codeswitch i live. Men borde inte selflearning on/off fungera också?

Loggade litet rawdata då jag plingade tiotals gånger, fick följande resultat med antalet rader i början:

Code: Select all

182 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:datai68DCB0ss
168 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai2368DCB0ss
  9 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai11B46E58ss
  8 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiD0DCB0ss
  8 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai23686E58ss
  6 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai46E58DCBss
  6 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:datai58DCB0ss
  5 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai11B4DCB0ss
  5 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiB4DCB0ss
  4 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai2368372Css
  4 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiD4DCB0ss
  4 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiA0DCB0ss
  3 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:datai70DCB0ss
  3 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai236A6E58ss
  3 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:dataiDA370DCBss
  2 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:datai18DCB0ss
  2 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai236A372Css
  2 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai91B46E58ss
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiB0DCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiD8DCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai6D1B8DCBss
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiA8DCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai8DCB0DCBss
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai88DA372Css
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiAEDCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiB8DCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:datai5CDCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:datai8DCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:dataiC8DA372Css
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai236B9B96ss
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai2369372Css
  1 7:RawDatah8:protocolC:everflourish4:dataiA4DCB0ss
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:dataiDCB08DCBss
  1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai236BB72Css
Kan man anta att allt som förekommer mer sällan är "skräp"? Även dessa everflourish som förekommer med även andra NEXA-produkter kan väl antas som
skräp, eller nån slags bug i firmware? Kanske arctech och everflourish påminner så mycket om varandra så det är svårt att skilja dem åt?

Edit: Det måste väl vara så att rawdata inte är 100% rawdata, utan firmware gör vissa antagelser, och om signalen avviker från dem, så blir det fel tolkat?
Med andra ord, dörrklockan följer inte exakt samma selflearning-protokoll som fjärrströmbrytare?

Logikanalys är väl nästa steg för att komma vidare, det är ett främmande område för mig. :)
Skaffade 1-2 år sedan en billig variant, Ikalogic Scanalogic-2, kanske dags att testa om den duger till något, har inte rört den alls. 20 MSPS (Million samples per second) borde väl räcka till... Signalen tas väl direkt från sändarens antenn?
cay

Post by cay »

Lekte litet med logikanalysatorn. Det var lättare sagt än gjort. :) Kopplade en ledning i själva antennen och andra i batteriets + eller -.

Lyckades fånga upp nån signal med 0/1 växlingar med 0,05 us intervall, vilket är maxupplösningen.. Signalen varade i 1,6 ms.
Man borde känna till hur 433 MHz signalen är kodad... Upplösningen räcker väl inte till då.

Bild på sändaren: http://imgur.com/pfjoXSQ
tronde

Post by tronde »

cay wrote:Lekte litet med logikanalysatorn. Det var lättare sagt än gjort. :) Kopplade en ledning i själva antennen och andra i batteriets + eller -.

Lyckades fånga upp nån signal med 0/1 växlingar med 0,05 us intervall, vilket är maxupplösningen.. Signalen varade i 1,6 ms.
Man borde känna till hur 433 MHz signalen är kodad... Upplösningen räcker väl inte till då.

Bild på sändaren: http://imgur.com/pfjoXSQ
Kople deg heller inn mellom 0V og inngangen på senderen. Jeg er nokså sikker på at inngangen er det benet som er markert med pil.
Attachments
Sender.jpg
Sender.jpg (49.59 KiB) Viewed 9343 times
Gohper

Post by Gohper »

Nu är jag lite luddig efter en rejäl påskmåltid, men ti exempelprogrammet her du testat med

protocol = 'arctech'
model = 'selflearning'
house = 9282418
unit = 1
method = 1
??

Jag vet inte, men en BELL borde ju bara avara en vanlig på, i min värld iaf!
Kanske tur att jag inte har några dörrklockor. Bor på landet och kommer det en bil i närheten så har den antingen kört fel eller så får vi besök. I och med att det kan vara det första så är det dumt att de kommer enda ner och får stora problem att vända samt att ta sig upp igen. Ja se stadsfolk... :wink:
I sommras var det en dam, det luktade brända lammeler i säkert en halvtimme efteråt :mrgreen: !
cay

Post by cay »

tronde: Tack för tipset om mätningspunkterna, skall testa.

gopher: Exemplet fungerade inte med dörrklockan. Jag läste på forumet att andra även haft problem. Någon sade att det fungerade med dimmer. Men i Live fungerade det inte. På/Av fungerar inte. Dessutom skall unit räknas från 0 i exempelprogrammet. I Live (och säkert på många ställen) visas det räknat från 1.
Gohper

Post by Gohper »

@Cay,
Om följande rad är från din plingknapp

1 7:RawDatah8:protocol7:arctech5:modelC:selflearning4:datai236BB72Css
så är det efter "data" så här om jag nu gjort rätt:

i236BB72Css
dvs.:
1001011001001100110011000110110001000010010000101110110001001100110000101100111011001110
Enligt den här sidan så ska det starta med en sync, dvs 0, den verkar saknas i meddelandet, eller!
Men hur pass mycket avkodad får vi den?
Men vad händer om du skickar detta kodad enl samma sida?

Jag håller på med ett annat databasproblem så jag har lite dåligt focus, trrodde det skulle hjälpa med att kika lite på annat, men nej...
Gohper

Post by Gohper »

Ho,ho,ho!

Jaha då har jag åter hunnit att pilla lite, det var ju ett tag sedan sist.

Jag har fått ihop en liten snutt i C.

jag har dock en liten undran över portarna som NET använder!
Jag får att Tellstick Net svara från port 24438 efter ett identifierande broadcast meddelande.
Och vid codeswitch Archtech alltid från port 19109.
Finns det fler liknande, eller är detta bara en sinkadus?
ebjork

Post by ebjork »

Hej på er! :wave: Jag har nu också skaffat en TellStick Net och försöker att kommunicera med den direkt över nätverket. Jag började med att uppdatera dess firmware till 17.

Jag har testat att köra Python-exemplet (https://github.com/telldus/tellstick-ne ... nt/send.py) och ser att TellSticken blinkar rött tre gånger (vad det nu betyder) då jag kör det. Men jag lyckas inte riktigt få den till att styra någon av mina egna mottagare som jag köpt tillsammans med TellSticken i ett paket från Kjell & Co. Mottagarna är av märket Proove och är vita. Så här ser min konfiguration ut i Telldus Live:
Konfiguration i Telldus Live
Konfiguration i Telldus Live
telldus-live.png (32.51 KiB) Viewed 8887 times
Jag har därför provat att ändra huskoden i exemplet till min egen. Jag har också provat att ändra unit mellan 0 och 1 samt ändrat method till 0, 1 och 2. Men oavsett så reagerar inte min mottagare när jag kör exemplet. Jag kollade http://developer.telldus.com/wiki/TellStick_conf och konstaterade då att förmodligen ska jag använda 'selflearning-switch' som model istället för 'selflearning' som det står i exempelkoden. Men om jag ändrar så slutar min TellStick att blinka då jag kör exemplet. Efter lite grävande i källkoden till TellStick Net så verkar det vara så att jag endast kan styra TellSticken protocol = 'arctech' och model 'selflearning' om jag inte vill ner på den låga nivå som ni pratat om tidigare:

if (LMFindHashString("protocol")) {
		LMTakeString(&protocol, sizeof(protocol));

if (LMFindHashString("model")) {
			LMTakeString(&model, sizeof(model));
		}
		if (strcmp(protocol, "arctech") != 0 || strcmp(model, "selflearning") != 0) {
			return;
		}
		sendArctechSelflearning();
		return;
	}

if (!LMFindHashString("S")) {
		return;
	}
	if (!LMTakeString(&sendPacket, sizeof(sendPacket))) {
		return;
	}
Är det så att jag själv måste konvertera till pulser ($ & k) om jag vill styra mina mottagare genom direkt kommunikation över nätverket? Om så, vet kanske Micke Prag om det är på gång att stödja även andra mottagare på den högre nivån? Eller hur gör jag enklast för att få fart på alla mina mottagare?
BigGohper

Post by BigGohper »

Och nästan ett år efter, eller ett och ett halvt sedan jag jag höll på senast...!

Tidsbristen har varit stor sedan sist. Nu har dock behovet ökat så pass att jag måste ta tag i det här!
Jag har under de senaste veckorna pillat med java och min Tellstick Net.
Valet av Java beror på Freedomotic som i sin senaste version 5.6.0 har lyft sig rejält, framför allt vad det gäller hastighet. Det enda som behövs är en plugin...

Jag började med en liten testserver som kör Discovery & Register för att sedan tolka Arctech i båda varianterna.
Lite strul och mycket ringrostig på java..., den fungerar utmärkt!

Sedan la jag till kod så att den skickar "F1 på" var 15:e sekund, funkar utmärkt!

Men om jag trycker på en väggsändare så slutar det att fungera på samma sätt som jag hade med python...

Kikade som hastigast på trafiken med Wireshark, servern skickar ut meddelanden, men TellSticken sänder inte.
Det verkar som om det är TellSticken som får något tuppjuck, men vad är det som orsakar detta?
Jag ska pilla mer ikväll och fram tills dess utverka en strategi för att luska ut felet.
Idéer någon?
BigGohper

Post by BigGohper »

Då har jag konstaterat följande:
Om jag skapar en socket på en annan port på servern och skickar på den så funkar det alldeles förträffligt!

Vad jag gör är:
1 skickar en broadcast 'D' till port 30303
2 behandlar svaret från TellStick Net
3 skickar 'B' till Tellstick Net's port 42314

Serverns port är 42314. Om jag använder denna port till att skicka send så hänger den sig på något underligt sätt efter första send. Den blinkar blå om jag trycker på en fjärrkontroll, men inte en reaktion om jag skickar send från servern. Det funkar att göra om steg 1-3, men det funkar inte ändå. Det enda är att rycka strömmen.

Mycket märkligt, iofs är det inget problem att använda en socket till.
Totalt sett så har det gått åt rätt mycket tid att komma fram till detta, så jag är ganska nyfiken på om det ska vara så?
Post Reply