Hej, jag har en Tellstick Duo och ett antal termometrar som jag via TelldusCenter tillsammans med NexaHome loggar temperaturen/luftfuktigheten. Det har fungerat bra men då jag haft dom en tid så var jag tvungen att byta batterier och efter att de började fungera igen märkte jag att de fick nya id vilket gör att inte mätvärdena uppdateras i NexaHome/TelldusCenter utan jag måste lägga in det nya id´t. Då jag kör Telldus Live och använder mig av Tellmon.net för att presentera värdena grafiskt så ställer detta till problem med historiken då det är två olika id. Går det på något sätt att hårdkoda id´t eller kunna hämta in historiken till det nya id´t?
Min setup är följande:
Windows 7
Tellstick Duo
TelldusCenter 2.1.2
NexaHome
Sensorer av märket Oregon THGN132N & THGR122N
Telldus Live/Tellmon.net
Givar Id i TelldusCenter/NexaHome
Moderator: Telldus
Re: Givar Id i TelldusCenter/NexaHome
Så fungerar givarna från Oregon och även Viking. Vid uppstart slumpas ett nytt ID fram.
Det finns givare med fast ID från ex Clas Ohlson, och även Fredriks byggprojekt ( se engelska delen av forumet) har fast ID.
Det finns givare med fast ID från ex Clas Ohlson, och även Fredriks byggprojekt ( se engelska delen av forumet) har fast ID.
Re:
Det är kanske möjligt att ha någon översättningstabell, beroende på hur man loggar mätvärde, men enklast är nog att bara byta givartyp. Har du inte en drös med dessa, är det en relativ låg kostnad. Eller bygg dina egna, och köp komponenterna från Ebay/Kina till verkliga lågpriser.qudos wrote:Hej!
Detta är ju inte alls bra? Hur ska man då göra för att få en bra års-statistik?
Det blir ju till att göra någon form av översättningstabeller?
Mvh Qudos