Ping til Tellstick Net med API-et?
Moderator: Telldus
Ping til Tellstick Net med API-et?
Er det noen her som vet om API-kallet device/info henter informasjon direkte fra devicet hver gang, eller om dette bare henter cachet informasjon fra Telldus Live? Jeg trenger å pinge min tellstick med jevne mellomrom for å finne ut om den er på nett.
Re: Ping til Tellstick Net med API-et?
Jeg svarer på mitt eget spørsmål:
Da jeg tok ut ethernet-kontakten av Tellsticken og forsøkte "client/info" fikk jeg "Online: 1" hver gang. Forsøk på å skru av og på devicer ga resultatet "success".
Jeg forstår at devicene ikke returnerer sin status, men at Telldus Live returnerer at en Tellstick NET er online og at den forteller at en device ble skrudd av eller på med suksess når Tellsticken er uten nettforbindelse er helt talentløst.
EDIT: Etter å ha blitt informert om forsinkelse i systemet trekker jeg denne: (Jeg kan ikke annet enn å advare folk mot å investere tid og penger i et så håpløst produkt.)
Da jeg tok ut ethernet-kontakten av Tellsticken og forsøkte "client/info" fikk jeg "Online: 1" hver gang. Forsøk på å skru av og på devicer ga resultatet "success".
Jeg forstår at devicene ikke returnerer sin status, men at Telldus Live returnerer at en Tellstick NET er online og at den forteller at en device ble skrudd av eller på med suksess når Tellsticken er uten nettforbindelse er helt talentløst.
EDIT: Etter å ha blitt informert om forsinkelse i systemet trekker jeg denne: (Jeg kan ikke annet enn å advare folk mot å investere tid og penger i et så håpløst produkt.)
Last edited by topolino on Tue Feb 25, 2014 9:28 pm, edited 1 time in total.
Tror du bør sette deg litt inn i dette før du tekker slik bastant konkulusjon og du må se dette i forhold til prisen.topolino wrote: Jeg kan ikke annet enn å advare folk mot å investere tid og penger i et så håpløst produkt.
Når Telldus sender signaler er det ingen kontroll på at dette er motatt.
Dersom du ønsker/trenger et produkt med slik tilbakemelding må du opp i en helt annen prisklasse.
Jeg har selv to stk TelldusNet, et femtitalls brytere og et ti-talls temperaturgivere.
Dette fungerer greitt, det er bare et par temperaturgivere som kan være litt "kranglete".
Jeg er helt inneforstått med at det ikke er noen kontroll med om signalet når frem til den enkelte stikkontakten. Det jeg reagerer på er at det ikke engang er noen kontroll med om signalet når frem til Tellsticken. Dette kan du teste selv ved å trekke ut kontakten og prøve å skru noe av eller på fra appen. Du vil oppdage at det bare er tellDUST-serveren som svarer. Med andre ord har du ikke bare evt. feilkilder mellom tellstick og kontakten (avstand mm) som forventet, men også om tellsticken er på, om bredbåndslinjen din er oppe, om strømmen er gått, og så videre. Helt håpløst.
Jeg ser nå at det er litt ulikt hvordan de forskjellige systemene håndterer det når man trekker ut ethernetkontakten:
API-et returnerer status online
iPhone-appen sier at den klarer å skru på
live.telldus.com ser faktisk ut til å oppdage at den er offline
API-et returnerer status online
iPhone-appen sier at den klarer å skru på
live.telldus.com ser faktisk ut til å oppdage at den er offline
Jeg ble på en annen tråd informert om at status for tellstick net oppdateres noen minutter etter at den går offline. Dette betyr vel at live.telldus.com vet hvordan man pinger tellstick, men det ser ikke ut til å være offentlig informasjon hvordan man gjør dette.
Etter noen minutter rapporteres følgende:
API-et returnerer status offline
iPhone-appen reagerer ikke på trykk på knappene
live.telldus.com sier at den er offline
Dette er som forventet, og jeg synes vel også at forsinkelsen på noen minutter er akseptabel, så jeg trekker tilbake den kraftige kritikken av systemet.
Etter noen minutter rapporteres følgende:
API-et returnerer status offline
iPhone-appen reagerer ikke på trykk på knappene
live.telldus.com sier at den er offline
Dette er som forventet, og jeg synes vel også at forsinkelsen på noen minutter er akseptabel, så jeg trekker tilbake den kraftige kritikken av systemet.