Hej, jag har installerat två Nexa dimmermottagare bakom befintliga brytare.
Det funkar fint och jag kan styra via app & pc. Men om jag vill koppla in en trådlös Nexa sändare och/eller fjärr, måste jag då plocka bort brytaren för att komma åt learn-swithcen på mottagaren?
Det vore smidigt om jag kunde överföra koden utan att hålla på och skruva bort brytaren på väggen varje gång! Går det?
programmera inbyggda mottagare?
Moderator: Telldus
Re: programmera inbyggda mottagare?
Det korta svaret är ja, det långa är att du kan nyttja Event-funktioen i Telldus Live (om du nu har en Tellstick Net).
På så vis kan du länka en valfri sändare/fjärrkontroll till din inbyggda mottagare utan att lära mottagaren en ny huskod.
På så vis kan du länka en valfri sändare/fjärrkontroll till din inbyggda mottagare utan att lära mottagaren en ny huskod.
Tack, jag får googla på det. Ja, jag har en Tellstick Net.etompau wrote:Det korta svaret är ja, det långa är att du kan nyttja Event-funktioen i Telldus Live (om du nu har en Tellstick Net).
Edit: googlade lite men hittade inget.. kan du förtydliga Event-funktionen lite så är jag tacksam!
När du är inloggad på ditt live-konto ska du se en flik som heter "My Events". Där kan du lägga upp händelser som triggas av olika insignaler från sändare etc.
Du skapar först en enhet för din fjärrkontroll, läser sedan in huskoden från den. Därefter kan du lägga upp händelser som triggas av fjärrkontrollen som sedan slår till/från dina väggbrytare.
Du skapar först en enhet för din fjärrkontroll, läser sedan in huskoden från den. Därefter kan du lägga upp händelser som triggas av fjärrkontrollen som sedan slår till/från dina väggbrytare.
Tack, men jag hittar bara mottagare i listan i My Devices, eller är jag blind?
Jag vill koda både Nexas väggsändare och fjärr..
Jag fick till väggbrytaren. Men detta sätt innebär det att signalen går via Telldus och inte direkt mellan sändaren och mottagaren?
Jag vill koda både Nexas väggsändare och fjärr..
Jag fick till väggbrytaren. Men detta sätt innebär det att signalen går via Telldus och inte direkt mellan sändaren och mottagaren?
Kan du inte se en flik som heter "My Events" när du precis loggar in på ditt konto? (till vänster om "My Locations")
I listan My devices har du enbart dina enheter.
Om du nu nyttja ett event för att triggar din mottagare så går signalen från sändare till Tellstick och från Tellstick till väggbrytare.
I listan My devices har du enbart dina enheter.
Om du nu nyttja ett event för att triggar din mottagare så går signalen från sändare till Tellstick och från Tellstick till väggbrytare.
Är inte ovan en mer korrekt beskrivning?Om du nu nyttja ett event för att triggar din mottagare så går signalen från sändare till Tellstick och via Internet till Telldus Live och sedan från Telldus Live via Internet skickas korrekt signal tillbaka för att sedan sändas från Tellstick till väggbrytare.
mvh
krambriw wrote:Är inte ovan en mer korrekt beskrivning?Om du nu nyttja ett event för att triggar din mottagare så går signalen från sändare till Tellstick och via Internet till Telldus Live och sedan från Telldus Live via Internet skickas korrekt signal tillbaka för att sedan sändas från Tellstick till väggbrytare.
mvh
Jovisst är det så. Jag var lite oklar i min beskrivning. Signalen ska via internet passera Telldus servrar i Falkenberg och sedan tillbaka till Tellsticke:en.