Nexa LMDT-609 stör?

Moderator: Telldus

Post Reply
dozepihl

Nexa LMDT-609 stör?

Post by dozepihl »

Har en massa vanliga brytare (PE-3-set från Classe) med fjärrkontroll och nu verkar ir-sensorn hamnat på samma kod vilket leder till att jag inte kan styra mina lampor alls. Så fort jag plockar ur batteriet i 609'an så fungerar fjärren igen.

Kan för mitt liv inte få 609:an att "glömma bort" fjärrens koder; vad jag provat är:

- 609 i SET-läge
- Tryck ON på fjärren medans jag sätter 609an i DEL-läge

Det är så jag tolkar manualen iaf. Några andra tips?
etompau

Re: Nexa LMDT-609 stör?

Post by etompau »

En IR-detektor eller fjärrkontroll för den delen, har från fabrik en inprogrammera och unik huskod som du inte kan ändra. Denna kod skickar du sedan till dina mottagare som då lär sig koden, så ditt resonemang är lite bakvänt.

SET/DEL-knapparna på LMDT-609 används när du ska lära/radera IR-detektorns huskod i en mottagare

Du säger att du inte kan styra dina motigare alls från fjärrkontrollen, kan det vara så att din IR-det. blir aktiverad och stör ut sändningen från din fjärrkontroll? Lägg den i en låda och se om det hjälper.
dozepihl

Post by dozepihl »

Check, hade nog inte fattat det där men nu är det klart. Tack. Vad jag egentligen vill ha är en rörelsesensor som visar på rörelse eller inte. Vill _inte_ att lampor skall gå igång pga av detta utan dem vill jag styra med fjärren. Rörelser drar jag in i en RFXtrx->Vera Lite som för tillfället är helt tom på konfig.

Har nu via SET/DEL på 609an lyckats få min brytare att gå igång/av då rörelse sker, dvs 609an programmerade min brytare. Bara för att testa. Sen rensade jag alla koder i brytaren mha hålla nere "All off" på fjärren som kom med i PE-3-kitet. Nu reagerar brytaren varken för fjärr eller sensorn dvs den är helt ren. Så, strömsätter brytaren, den blinkar, håller nere "On" på en kanal på fjärren för programmering och vips, jag kan styra brytaren med fjärren. Men, så fort jag stoppar in batteriet i 609 så slutar fjärren att fungera igen.

De har olika koder ju så vad jag begriper inte varför de inte vill leka ihop. Jag behöver båda funktionerna och det har fungerat bra i månader tills jag häromdagen skulle göra om saker och ting, då hamnade jag i detta dilemma.
etompau

Post by etompau »

Som du beskriver det, låter det i mina öron att IR-det. stör ut sändningen från fjärrkontrollen. Kan du inte bara låta den ligga still i en låda och se om fjärren fungerar?
Kan du se när IR-det. sänder i RFX-enheten?

Annars fär du väl backa tillbaka till läget där det fungerade ... :D
dozepihl

Post by dozepihl »

Provat ha den i en låda och fjärren funkar inte alls då heller. Så helt klart måste den störa ut det mesta verkar det som. Kopplade in min TellStick Net som visar lite bättre sändning/mottagning än RFX och den lyser *konstant* blått när IR-sensorn är strömsatt. Den måste ju sända som en vilde helt enkelt. Hmm.

Ja, "gå tillbaks", om det vore så lätt..
etompau

Post by etompau »

Jamen då är IR-det. boven i dramat - med att den ligger och rapar ut sin kod och stör ut ditt system.
Tja vad kan du göra, mecka lite med inställningarna i detektorn och se om den lugnar ner sig. Batterierna OK?
dozepihl

Post by dozepihl »

Batterier, ja, vilket rikspucko jag är! Bytte och nu verkar saker och ting fungera bättre. Tack för all hjälp!
Post Reply