Temperaturmätare, Bengt Ek Design

Moderator: Telldus

Post Reply
Seabaz

Temperaturmätare, Bengt Ek Design

Post by Seabaz »

Hej!
Har läst lite om folk som haft problem med diverse termometrar / temperaturmätare här inne... dock inte kommit fram till om: "Blått ljus på TellStick Net" = "TellStick stöder termometern".

Mitt scenario:
Ställde in allt som det skall med min nya Net. Kan tända släcka lampor och lärde upp den bra med mina väggbrytare (givare/knappar). TellStick Net svarade fint och jag har gjort scheman osv. Även appen till iPhone fungerar fint, så jag känner att apparaten fungerar som den skall.

Efter ett tag märkte jag att TellStick Net dosan ligger och blinkar blått med jämna mellanrum. Kom då på att jag faktiskt har en "Bengt Ek Design" väderstation. Där tempmätaren sitter vid ett fönster och mäter inne / ute temperatur. Varje gång dioden på den apparaten lyser och skickar signaler till basstationen för väderstationen, så blinkar TellStick Net blått.

Min fråga:
1. Betyder det att TellStick Net snappar upp alla möjliga signaler, oavsett om den stöder dem eller inte
eller
2. Betyder det att jag kan känna mig nöjd att jag förmodligen hade en termometer som fungerar?

Viktig tilläggspunkt. Termometern dyker INTE upp av sig själv i Telldus Live! under "My sensors"......
Photo 2014-01-18 00 52 43.jpg
Photo 2014-01-18 00 52 43.jpg (33.6 KiB) Viewed 3562 times
etompau

Re: Temperaturmätare, Bengt Ek Design

Post by etompau »

Mottagaradeln i Tellstcik Net är konstant aktiv och lyssnar på alla signaler på det öppna 433 MHz-bandet. Exakt vad som triggar den blåa lysdiodsindikeringen vet jag inte, men antar att det bör vara en signal med modulationstyp som den stödjer och som den sedan skickar vidare till Telldus servrar.. En omodulerad bärvåg tänder inte upp dioden i alla fall.

Om din termometer fungerar avgör du nog bäst genom att kolla på inomhusdelens display.

Du kan köpa kompatibla temp.givare för cirkus 150:- från Teknikmagasinet/Kjell o Co eller Clas Ohlson.
Seabaz

Re: Temperaturmätare, Bengt Ek Design

Post by Seabaz »

Alltså... Den fungerar helt korrekt med sin egen mottagardel. Så det är absolut inget fel på sändaren eller mottagaren i termometern :)

Blev bara hoppfullt förvånad när den blåa dioden på Tellsticken tändes, samtidigt som a) sändaren uppdaterar tempen på sin egen station b) när man synkar ihop sändare / mottagare på termometern.

Men ok, då förstår jag det som att en signal inte behöver vara kompatibel, bara för Tellsticken tar emot en signal?? Eller är det just det den skall isåfall? ;)
Post Reply