Nexa CMR-100 hänger sig

Moderator: Telldus

Post Reply
WILLEP

Nexa CMR-100 hänger sig

Post by WILLEP »

Plötsligt sedan ett par dagar har jag problem med alla 3 CMR-100 dimmers jag har installerade. Det är endast radiostyrningen som slutar fungera sporadiskt. Knappstyrningen och dimmningen fungerar fortfarande. Efter att pillat lite på mottagarna så kommer de till liv igen. Verkar som de hänger sig på ngt vis. De har fungerat klanderfritt hitintills i flera månader. Lasten är 12w 21w 40w philips dim led.
Det är inte ett räckviddsproblem och alla andra dimmers och on off enheter fungerar som vanligt.
Jag styr med Net.
Jag såg att Nexa ersatt denna efter kort tid med en ny modell som heter CMR-101, Vad är skillnaden?
Förbryllar mig, kom gärna med tankar kring detta, tack :roll:
etompau

Re: Nexa CMR-100 hänger sig

Post by etompau »

Enligt Nexa är skillnaden mellan 100 och 101 följande:

CMR-101är en uppdatering av den populära CMR100
och erbjuder nu en bättre dimmerfunktion som direkt går till
önskat dimmervärde utan att först gå upp i maxstyrka.

Låter skumt att tre enheter hänger sig. Jag har aldrig varit med om att en mottagare har hängt sig. Troligtvis sitter där en "watch dog" i processorn som kickar igång den vid ev. fel.
Du skriver att "knappstyrningen" fungerar - hur menar du då? Enheten har ju ingen ingång för en traditionell brytare.
WILLEP

Post by WILLEP »

sorry, tänkte lite fel där, det är min vanliga väggsändare WT-2 som hela tiden fungerar.
Det är styrning via tellstick net som inte alltid fungerar.
etompau

Post by etompau »

OK, då är det nog signalen från Tellstick som inte når fram. Du har inte gjort några ändringar i installationen, nya LED-lampor etc?
Prova att vrida mottagaren 90 grader i dosan och se om det gör någon skillnad.
En liten kontrollmottager som lyssnar på 433-signalen är ett bra felsökningshjälpmedel i dessa fall.
Post Reply