Styra element

Moderator: Telldus

Post Reply
goranha

Styra element

Post by goranha »

Jag använder Tellstick i en Dovado UMR router med mobilt bredband från ICE.NET för att kunna slå på värmen i mitt fritidshus. Men vad jag saknar är en termostat med 2 lägen ett för underhållsvärme (när jag inte är där) och så full värme (när jag är där) och då skulle det kunna vara möjligt att växla mellan de här 2 lägena med hjälp av Tellsticken. Nån som vet om det finns någon sån termostat?

/Göran
peno

Re: Styra element

Post by peno »

Precis vad jag saknar också, ingen som har en lösning?
Helst skulle jag vilja hitta en lösning där man kan montera så mycket som möjligt nära proppskåpet och sedan trådlösa termostater till rummen (har direktverkande el)

Nu med den nya Tellstick Net så börjar det likna något.
Någon som vet en kompatibel temperatursensor som man kan använda med Tellstik Net?
Min plan är att man skall kunna styra temperatur och annat i huset och läsa av temperaturen direkt ifrån iPhone.

/Per
Snoopy

Post by Snoopy »

Om man inte vill/kan göra ingrepp i själva elementet, vilket har sina
risker, så ser jag bara en väg, skaffa ett element till. Nr 1 står alltid på
grundvärme och nr 2 som du styr med Tellstick. När du startar nr 2
så stängs ju nr 1 automatiskt av när värmen från element nr 2 höjt
tempen till över termostaten på nr 1. Termostat måste du ha oavsett hur.

Alternativt två mottagare.

Annars får du bygga ett skåp med relä o.s.v.
... världen är full av tappade sugar, några är mina....
HA 3.1.1 i en Raspberry Pi 2 + Tellstick Duo
owfs i annan Raspberry B+ + Tellstick och en Tellstick Net som backup
KungenAvPeking

Post by KungenAvPeking »

Sen finns ju givetvis den dyrare varienten...

En liten dator (strömsnål), tempgivare kopplad till datorn och sedan sköter datorn till och frånslag mha Tellsticken.

Så har jag kopplat det i mammas sommarstuga.

(Dyrare, visst, men extra element kostar också...)

Ska man gå på elementvarianten, skulle jag säga att de element du har, styr du med Tellsticken och sen skaffar du så kallade frostvakter, små element, som är speciellt anpassade till förråd och liknande, som bara ska hålla tempen på ett par plus grader.
http://www.jula.se/frostvakt-400-w-417013 är ett exempel på det, finns andra att välja på med...
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
peno

Post by peno »

Tack för svaren!
Lite förtydligande.
Har direktverkande el med 2-fas element och fristående elektroniska temostater i de flesta rummen. Kan tänka mig att byta alla termostater till trådlösa d:o. som har frånvarosänkning till t.ex. 10 grader.

Vill sedan använda Tellstick net för att höja temperaturen till normalt när jag är på hemväg.

Vill INTE ha någon PC inblandad, inte heller något annat hobbyjunk...
Priset på prylarna är inte avgörande , utan prioriterar en snygg, enkel lösning som fungerar.

Tacksam för fler svar.
/Per
goranha

Post by goranha »

Det är den lösning som jag jag också söker, externa termosatater som man kan switcha mellan 2 lägen. Inte nödvändigtvis trådlöst även om det är smidigast.
micke.prag
Site Admin

Post by micke.prag »

Tänk bara på att det krävs en internetuppkoppling till TellStick Net.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
kenzin

Post by kenzin »

Har skickat en fråga om detta till supporten, så får vi väl se vad det svarar. Men tills dess, såg en produkt på Noliamässan som hade en annan lösning på styrningen av elementen än att öka/sänka själva element-termostaten.
De hade en temperaturmätare/givare som sände och tog emot signaler. Den gick att fjärrstyra också via Internet och där kunde man ställa max och min värden då den skulle t.ex. larma om temperaturen. Men det intressanta var ju att man kunde sätta ett intervall max-min när den skulle slå på/av en enhet.
Tänker att om vi hade haft en liknande termostatgivare, där vi remote kunde sätta gränsen för när den ska slå på/av - det skulle ju fungera.
Då sätter man elementen på exempelvis 15 grader och sedan låter man termostaten jobba med att slå på eller av enligt max och min inställningarna.
Så då återstår ju bara att hitta en sådan termostat som kan fjärrstyras.
JonHakon

Post by JonHakon »

Hei

Jeg har kommet over denne
http://www.varmecomfort.no/arch/_img/9277501.pdf

Nattsenking kan styres fra eksternt ur. Dvs. Ved å bruke Nexa lwmr 210 . Kan man med tellstick slå av eller på nattsenking
Nattsenkingstemperarur og comforttemterarur kan justeres seperat ned til 5 grader celsius.

http://www.nexa.se/res/pdf/lwmr2101.pdf

Litt usikker på hva som vil skje ved strømbrudd. Vil Lwmr 210 huske at den var i "PÅ" modus før strømmen forsvant?

Noen som vet?

Jon-Håkon
JonHakon

Post by JonHakon »

Tror kansje man heller må benytte denne.

http://www.nexa.se/res/pdf/LCMR-1000-OnOff.pdf

Tror denn har "Minne" ved strømbrudd.

Skal teste de nærmeste dagene. Kommer tilbake med resultater
kenzin

Post by kenzin »

Min fråga om temperaturstyrning till telldus support:
"Men visst kan man koppla in en sensor som kan läsas av, alltså en extern termometer?
Har sett det i en av NexaHome's lösningar för att styra en motorvärmare, men hittar inte igen vilken sensor som de använt sig av.
Via program kan man ju då styra när värmen ska slå på/av.
Finns någon sådan tempgivare som ni kan rekommendera i så fall?
Och förresten, med de nya produkterna telldusNet och telldusDuo kan inte de ta emot sådana signaler? "

Från supporten:
Precis, våra kommande produkter TellStick Duo och TellStick Net kommer kunna ta emot temperaturer. Antalet sensorer är för tillfället väldigt begränsat men kommer utökas efterhand.

Kolla under "Supported transmitting devices" här för vilka sensorer som fungerar:
http://www.telldus.com/products/compability
terje

Post by terje »

Jonhakon: Hvordan gikk det med testingen Comforttemp 750 og Nexa LCMR-1000 ??
tio Pepe

Post by tio Pepe »

Jag har helt enkelt byggt en låda med två billiga mekaniska termostater och en NEXA-brytare. Brytaren är parallellkopplade med underhållstermostaten och komforttermostaten ligger i serie efteråt. När brytaren är av så är ändå underhållstermostaten inkopplad. När brytaren är tillslagen så kortsluter den underhållstermostaten och komforttermostaten träder i funktion.

Det blir tre burkar vid de tre större elementen i fritidshuset. Sambon är inte helt nöjd så det blir låg WAF. Men det är en robust konstruktion som fungerar även om tellsticks server eller mitt mobila internet går ner.
tio Pepe

Post by tio Pepe »

tio Pepe wrote:Jag har helt enkelt byggt en låda med två billiga mekaniska termostater och en NEXA-brytare. Brytaren är parallellkopplade med underhållstermostaten och komforttermostaten ligger i serie efteråt. När brytaren är av så är ändå underhållstermostaten inkopplad. När brytaren är tillslagen så kortsluter den underhållstermostaten och komforttermostaten träder i funktion.

Det blir tre burkar vid de tre större elementen i fritidshuset. Sambon är inte helt nöjd så det blir låg WAF. Men det är en robust konstruktion som fungerar även om tellsticks server eller mitt mobila internet går ner.
Jag skrev till NEXA och föreslog att de skulle göra en likadan produkt (fast snygg och kompakt). Fick följande svar efter några minuter:
"Jag kan inte kommenterar produkter som ännu ej släppts men det kan ju vara på gång ;)"
Post Reply