Tellstick Net - kraftigt effektförlust på nätverket.

Moderator: Telldus

Post Reply
Jerkere

Tellstick Net - kraftigt effektförlust på nätverket.

Post by Jerkere »

Har installerat fiber i kåken och leker lite med Tellstick Net. Har haft problem med att nätverket blivit långsammare. Har nu konstaterat att det är Tellstick Net som ställer till detta. Ska ha 100 in min får max 20 när Tellstick Net är inkopplad. Jag kör Apple Airport Extreme, senaste versionen. Kan man åtgärda detta på något sätt?
matsv

Re: Tellstick Net - kraftigt effektförlust på nätverket.

Post by matsv »

Har du mätt hastigheten med t ex http://www.bredbandskollen.se/ med och utan Tellsticken inkopplad?
kastebo

Post by kastebo »

Är du ansluten till routern via kabel eller trådlösa nätverket?
magnus07

Post by magnus07 »

Jag har också haft en del nätverksproblem pga min Tellstick Net. För min del så visade det sig genom att vi fick problem med vår tv, som vi kör via Telia. Vi kunde inte spela in på en HD kanal samtidigt som jag kikade på en icke HD-kanal, vilket fungerat bra förut. Nätet (100Mbit) orkade inte med denna kombination, men när jag flyttade tellsticken till en ny port i routern så löstes det, så det kan vara värt att prova det. Har läst att fler haft detta problem, och för nån har det löst sig att byta port, medan andra inte har blivit av med problemet...
etompau

Post by etompau »

Trafiken som går mellan Tellstick Net och Telldus servrar kan omöjligen vara så stor att den lastar ner en fiberförbindelse på 100 Mb/s.
I dessa fall som beskrivs måste där vara något lokal fel/problem som orsakar störningarna.

Har en Tellstick på ett mobilt bredband och trafiken den generera märks knappt under en månad.
tronde

Post by tronde »

Kan det være at Airport Extreme ikke klarer å håndtere 10Mbit enheter korrekt? Tellstick Net er visstnok det.
Post Reply