Jula Anslut on/off 408050 med TellStick Net
Moderator: Telldus
Re: Jula Anslut on/off 408050 med TellStick Net
Finns det något annat sätt att avprogrammera mottagarna än att trycka på inlärningsknappen och sen off på fjärrkontrollen?
Nu har jag provat igen och nu funkar fyra av sex.
En får jag inte igång alls (hittar inte när jag väljer learn).
En funkar bara ibland. Får trycka två ggr eller så får jag vänta och hoppas att den funkar senare.
Denna gången samlade jag alla mottagare och tryckte på inlärningsknappen + off på fjärrkontrollen. Gjorde detta på samtliga knappar på fjärrkontrollerna samt mottagarna.
Började med att sätta mottagarna i uttaget vid tellsticken och testade sen att sätta dem i uttagen där de ska sitta. För säkerhetsskull låg de icke programmerade mottagarna långt från den jag programmerade.
Den som inte funkar alls funkar inte vid tellsticken eller vid uttaget där den ska sitta...
Den som funkar ibland, funkar bäst vid uttaget vid tellsticken. Dock är det den som sitter närmast tellsticken i huset.
Jag får väl inse att det inte går att ha fler när de inte är högkvalitativa.
En får jag inte igång alls (hittar inte när jag väljer learn).
En funkar bara ibland. Får trycka två ggr eller så får jag vänta och hoppas att den funkar senare.
Denna gången samlade jag alla mottagare och tryckte på inlärningsknappen + off på fjärrkontrollen. Gjorde detta på samtliga knappar på fjärrkontrollerna samt mottagarna.
Började med att sätta mottagarna i uttaget vid tellsticken och testade sen att sätta dem i uttagen där de ska sitta. För säkerhetsskull låg de icke programmerade mottagarna långt från den jag programmerade.

Den som inte funkar alls funkar inte vid tellsticken eller vid uttaget där den ska sitta...
Den som funkar ibland, funkar bäst vid uttaget vid tellsticken. Dock är det den som sitter närmast tellsticken i huset.

Det kan være feil på tellsticken også. Jeg har noen av disse fra Jula, men har ikke opplevd alvorlige svakheter. Før du avskriver dem bør du prøve dem med fjernkontrollen også. Hvis du får akseptabel rekkevidde da, er det problemer med tellsticken.Kajsa wrote:
Generelt er ikke disse billige 433MHz-mottakerne glade i stå for nær hverandre. Noen ganger kan selv 2m være for nær. Da hjelper det ofte å bruke to forskjellige fabrikat.
Hvis du mistenker at noe er galt med tellsticken, kontakter du support.
http://www.telldus.com/support/index
Hvis den er OK går det vel an å snakke med Jula også så du kan få noen nye mottakere.
Tack för tipset!
-
Du kan även göra så att du gör en enhet i live. Håll inne svarta knappen på mottagaren, tryck på learn i live. Testa funktion. Om allt ok, håll inne svarta knappen igen, tryck på on på fjärt 1 knapp 1. Detta gör att du styr mottagarna direkt med fjärren också, ifall tellsticken går offline/internet försvinner.
Sen får man inte ha två mottagare för nära varandra då detta kan störa ut dom.
Sen får man inte ha två mottagare för nära varandra då detta kan störa ut dom.