Jula Anslut on/off 408050 med TellStick Net

Moderator: Telldus

Kajsa

Jula Anslut on/off 408050 med TellStick Net

Post by Kajsa »

Kan någon hjälpa en icke programmeringsmänniska med att få det att fungera.

Har 3+3 anslut fjärrstyrt uttag on/off 408060 1000w med 1+1 fjärrkontroll 408061 som ska kopplas ihop med TellStick Net.
Jag får fjärrkontrollen att fungera med uttagen samt att "scan remote" hittar uttag/fjärrkontroll. Dock kan jag inte sätta på och stänga av från hemsidan/appen men det syns om lampan är på eller av på hemsidan/appen.

Kan någon hjälpa mig att få rätt på styrningen från hemsidan/appen?

Fråga gärna om ni behöver mer information, jag svarar så gott jag kan.

Med vänlig hälsning, Kajsa
etompau

Re: Jula Anslut on/off 408050 med TellStick Net

Post by etompau »

Det låter som du har läst in huskoden från din fungerande fjärrkontroll till Telldus Live och knutit den till en av dig upplagd enhet.
Då ska det gå att styra en enhet direkt från Live (hemsida/app) utan problem.

Om inte, så är arbetsgången följande för att samköra Live och fjärrkontroll:

1. Skapa en ny enhet (Device) av rätt typ i Live.
2. Tryck på Scan remote för att läsa av fjärrkontrollens huskod, spara enhet
3. Sätt mottagaren i inlärningsläge och tryck på Learn-knappen. Mottagaren kvitterar mottagen kod.

Nu kommer Tellstick:en att skicka samma huskod som din fjärrkontroll och du samkör då både fjärrkontroll och Tellstick mot din mottagare.

Tänk på att dina mottagare bara har två minnesplatser för huskoder, har du trixat runt så kan det hända att minne är fullt och inga fler registreringar kan göras innan någon minnesplats raderas.
Kajsa

Post by Kajsa »

Tack! :clap:
Kajsa

Post by Kajsa »

Dock verkar den ena fjärrkontrollen inte fungera 100%.
Jag kan få in den i live men den plockar upp en mottagare från den andra fjärrkontrollen när jag väljer learn i live.
Antagligen är det samma kodning i fjärrkontrollerna men hur får jag rätt på det?
etompau

Post by etompau »

Att du skulle haft oturen att få två fjärrkontroller med samma huskod är högst osannolikt, lite i klass med en större Lottovinst. Troligare är att du har på något sätt lyckats att programmera in båda fjärrkontrollernas huskoderi samma mottagare. Töm minnet på mottagaren och börja om med din programmering så ska du se att det löser sig.
Kajsa

Post by Kajsa »

Hur jag än gör så blir det dubletter på liven...
Jag får avinstallera och göra om allt imorgon igen. :cry: :banghead:
Kajsa

Post by Kajsa »

Får bara tre mottagare att fungera. Det ballar ur helt att installera de sista tre.
Antingen får jag dubletter i liven eller så slutar en att fungera eller så fungerar de lite då och då...

Vad kan vara fel? Ska jag köpa tre mottagare av annat märke?
etompau

Post by etompau »

SKa du nyttjande medföljande fjärrkontroll eller ska styrning ske från Webb/App? i så fall lägg undan fjärrkontrollerna och koda mottagarna med huskoderna från Live.
Jula/anslut är inte top of the notch när det gäller kvalitén. Testa mottagarna nära din Tellstick och se om där är räckviddsproblem med mottagarna.
Kajsa

Post by Kajsa »

Jag vill endast använda live/appen.

Ska jag göra på samma vis fast utan scan remote?
*går dock inte*

Jag använder endast live för att testa allt men det fungerar inte... :(
etompau

Post by etompau »

Ja. Försök att beskriva hur du gör och vad som går fel.
Kajsa

Post by Kajsa »

Fjärrkontroll 1 (enhet 1-3)

Skapar ny enhet i live.
Scan remote och väljer 1 på fjärrkontrollen.
Sparar.
Startar mottagning på mottagaren (håller in knapp tills det blinkar).
Trycker på learn i liven. Klickar i mottagaren som bekräftelse.
Testar att sätta på och stänga av.
Funkar fint!
Samma procedur för knapp 2 och 3 på fjärrkontroll 1.

Fjärrkontroll 2 (enhet 4-6)

Skapar ny enhet i live. (Enhet 4)
Scan remote och väljer 1 på fjärrkontrollen.
Sparar.
Startar mottagning på mottagaren (håller in knapp tills det blinkar). (Enhet 4)
Trycker på learn i liven. Klickar i mottagaren plus en annan (enhet 1, 2 eller 3) som redan är klar...
Testar av och på. Ibland funkar båda mottagarna, ibland endast den som installerats sen innan (enhet 1, 2 eller 3)
Dock slutar förra installeringen att fungera. Och de andra funkar lite hipp som happ.

Tar jag bort sista enheten (4) i liven får jag föregående tre att fungera eller så får ja göra om learn-proceduren.
etompau

Post by etompau »

Du gör det onödigt invecklat med dina fjärrkontroller. Du kan helt glömma och lägga undan dom.
Ta bort enhet 4-6 i Live, lägg upp dom på nytt, utan att läsa in några koder från fjärrkontrollerna, töm hela minnet i mottagarna, och därefter lär upp dom.

När du testar, ha inte mottagarna alldeles intill varandra då det finns risk för störning.
Kajsa

Post by Kajsa »

Ledsen om jag inte förstår men vad ska jag göra när jag trycker på scan remote?
Ska jag hoppa över den delen?

Har försökt att endast skapa ny enhet och sen bara trycka på learn tillsammans med programmeringen på mottagaren men det fungerar inte.

Jag använder endast fjärrkontrollerna när jag programmerar med scan control i liven.
etompau

Post by etompau »

Du behöver inte trycka och involverar "scan remote-funktionen" över huvud taget, då du inte ska nyttja dina fjärrkontroller.
När du lägger till en ny enhet (Device) och väljer korrekt mottagartyp, så kan du se att Telldus Live automatiskt skapar en huskod (syns i fältet Housecode), denna kod skickas sedan via radiosignaler från Tellstcik Net till din mottagaren, vid programmeringstillfället samt när du vill slå på/av ansluten utrustning till mottagaren.

När du trycker på Learn, ska du se att Tellstick:en lyser rött, och i detta läget ska din mottagare vara satt i inlärningsläge och inom räckvidd. Som sagt, mottagarna har två minnesplatser, och har du fyllt dessa går det inte att programmera mottagaren förrän du har raderat minnet.
krambriw

Post by krambriw »

PS
Du raderar inte minnet på dessa utan skriver över minnesplatserna när du lär den på nytt (FIFO)
Post Reply