Magnetkontakt nexa Tellstick NET

Moderator: Telldus

Post Reply
Fooney

Magnetkontakt nexa Tellstick NET

Post by Fooney »

Hej
Har en Tellstick NET och nu köpt en magnetkontakt till denna, NET blinkar blått att den tar emot signalen men han sänder inte något vidare till lampan som ska tändas?
Har gjort inställningen i Event, Vad kan vara fel med detta?

//Fooney
etompau

Re: Magnetkontakt nexa Tellstick NET

Post by etompau »

Ser du om Eventet triggas?
Har du lagt upp magnetkontakten som en enhet i Live och läst in huskoden?
Fooney

Post by Fooney »

Hm, jag kollar I live samtidigt men ser inget...
Ja precis och jag har enheterna löst, så allt är i samma rum.

Har gjort liknande med fjärrkontroll mot Tellstick Net och där tar den emot (blinkar lila) därefter sänder (blinkar rött)

Man behöver inte ha PRO-licens?

//Fooney
Fooney

Post by Fooney »

Jag tog in signaler från enheten igen och nu fungerar det!
tack för supporten.

Jag köpte en 2 kanals sändare S1 och S2 finns det någon möjlighet att känna både positiv och negativ flank på denna ?
Och även kunna ställa en fördröjnings tid typ 5 min. Jag ska använda det till en konventionell rörelsevakt.
Finns detta i PRO abonnemang månne ?

//Fooney
etompau

Post by etompau »

Ja, du kan skapa event som triggas av antingen av en till- eller en frånsignal.
När det kommer till att nyttja fördröjningsfunktioner i Event, då måste du ha ett Pro-abonemnag. Gäller även för SMS/Email samt OCH-vilkor.
liteglow

Post by liteglow »

etompau wrote:Ja, du kan skapa event som triggas av antingen av en till- eller en frånsignal.
När det kommer till att nyttja fördröjningsfunktioner i Event, då måste du ha ett Pro-abonemnag. Gäller även för SMS/Email samt OCH-vilkor.

Hei

Er det ikke mulighet for å styre events om man bruker 3dje part programmvare? (slik som Switchking?
Jeg trodde tellstick var Open source, ikke at man måtte betale hver mnd for å kunne bruke simple funksjoner som er gratis igjennom Active Home Pro til mine X10 enheter :(

Det eneste min Tellstick duo kan gjøre nå er da bare å motta temp og slå av\på noen lys ? litt bortkastede penger hvis det er alt.
liteglow

Post by liteglow »

Dumme meg, jeg kjøpte PRO lisens for et år.
Men nå finner jeg ut at det ikke funker med min Tellstick DUO :banghead:
tropfrog

Post by tropfrog »

Jag måste ha missat något grundläggande här.

Jag kan koppla mina dörrsensorer till en mottagare som släcker och tänder den. Via denna mottagares status kan jag sedan skapa ett event. Men i denna tråden verkar det som att man kan ta in signalen direkt från magnetgivaren till Tellstick.net och slippa gå via mottagarens status. Hur gör man det? Magnetkontakter finns inte i listan i lägg till enhet och kommer inte upp per automatik i sensorer. Hur gör jag?

MVH
Magnus
etompau

Post by etompau »

tropfrog wrote:Jag måste ha missat något grundläggande här.

Jag kan koppla mina dörrsensorer till en mottagare som släcker och tänder den. Via denna mottagares status kan jag sedan skapa ett event. Men i denna tråden verkar det som att man kan ta in signalen direkt från magnetgivaren till Tellstick.net och slippa gå via mottagarens status. Hur gör man det? Magnetkontakter finns inte i listan i lägg till enhet och kommer inte upp per automatik i sensorer. Hur gör jag?

MVH
Magnus
Frågeställningen har varit uppe en hel del gånger och grundar sig nog i att Tellstick Live inte har någon specifik enhet för magnetkontaktsgivare och andra sändare (IR/fasta knappar).
För att nyttja ex en magnetkontakt i systemet så skapa en fiktiv enhet, med Nexa sjlvlärande till/från, ange ett passande namn.
Läs in huskoden med hjälp av "Skanna fjärrkontroll" och spara enheten.
Nu ska lampikonen kunna tändas och släckas allt beroende på magnetkontaktens sändare.
Denna fiktiva enhet och dess logiska (till/från) status kan nu användas för att aktivera olika händelse i händelsestyrningen.
tropfrog

Post by tropfrog »

etompau wrote:
tropfrog wrote:Jag måste ha missat något grundläggande här.

MVH
Magnus
Frågeställningen har varit uppe en hel del gånger och grundar sig nog i att Tellstick Live inte har någon specifik enhet för magnetkontaktsgivare och andra sändare (IR/fasta knappar).
För att nyttja ex en magnetkontakt i systemet så skapa en fiktiv enhet, med Nexa sjlvlärande till/från, ange ett passande namn.
Läs in huskoden med hjälp av "Skanna fjärrkontroll" och spara enheten.
Nu ska lampikonen kunna tändas och släckas allt beroende på magnetkontaktens sändare.
Denna fiktiva enhet och dess logiska (till/från) status kan nu användas för att aktivera olika händelse i händelsestyrningen.

Grymt...Tack! Det sparar mig några onödiga motagare.

MVH
Magnus
tropfrog

Post by tropfrog »

Ahh, nu har jag lagt in dörrsensorerna som dummyenheter enligt ditt tips. Det funkade fint. Gjorde skymningsreläet också, funkade lika bra. Jag antar att det går för rörelsesensorerna också?

Det öppnar ju riktigt fina möjligheter!

MVH
Magnus
Post Reply