Blir inte klok på My Events: av/på inom visst tempintervall?

Moderator: Telldus

seattlegrunge

Re: Blir inte klok på My Events: av/på inom visst tempinterv

Post by seattlegrunge »

Ja, temperaturen för sensorn visar korrekt under Triggers.

EDIT: Nu gjorde jag om mina event. Raderade de gamla, skapade nya och gjorde dem så enkla som möjligt. Inom ett viss tidsintervall, sätt på eller stäng av elementet. Fungerar inte alls. Vägar sätta på eller stänga av elementet. Ingenting triggas. Blir riktig galen på det här snart.
micke-71

Post by micke-71 »

Det låter som ett supportärende. Att uppkopplingen skulle spöka eller driftsäkerheten vara dålig... Okej men inte att det funkar första eventet och sedan lägger av. Det måste vara någon bugg eller annat tok.

Markör = viurtuell enhet som används enbart för att markera att vissa vilkor är uppfyllda. Markören kan sedan användas i flera events.

Iställer för att programmera en slinga flera gånger så kan man sätta en markörflagg som används i alla olika events. Används mycket i PLC o maskinstyrningar. Maskinen jag sitter vid just vid skrivande stund nyttjar säkerligen över tusen markörer i sitt plc program. (finns typ 10 000platser men alla används inte)
Zeta_R

Post by Zeta_R »

Jeg sliter med det samme selv. Har laget en del mer eller mindre komplekse events, som ikke vil fungere som de skal.
For å feilsøke har jeg idag laget 2 nye event så enkle som mulig.

1. temp over 22 - slå på lys

2. temp under 22 - slå av lys

begynte testen når temp var under 22. Med engang jeg hadde en verdi over 22. så slo lyset seg på (som planlagt)
Når temp. så gikk under 22 - ingenting.

Økte så temp til over 22 igjen, fremdeles ingenting....
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Zeta_R wrote:Jeg sliter med det samme selv. Har laget en del mer eller mindre komplekse events, som ikke vil fungere som de skal.
For å feilsøke har jeg idag laget 2 nye event så enkle som mulig.

1. temp over 22 - slå på lys

2. temp under 22 - slå av lys

begynte testen når temp var under 22. Med engang jeg hadde en verdi over 22. så slo lyset seg på (som planlagt)
Når temp. så gikk under 22 - ingenting.

Økte så temp til over 22 igjen, fremdeles ingenting....
Exakt samma fel som hos mig! Känns med andra allt mer som en bugg.
etompau

Post by etompau »

Har två triggers kopplade till en fuktighetsnivå, lampa till och epostavisering vid fuktighet >75% och lampa från och epost vid fuktighet <75%.
Styr även en fläkt på temp, fläkt till vid temp >30 gr och fläkt från vid temp <27.
Inga villkor är angiva för event:en
Jag har inte noterat några problem med dessa styrningar.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Ni som har motsvarande event som jag, men som fungerar. Kan ni inte skriva ner exakt hur era ser ut.
Dvs vilka villkor mm, inklusive avancerade inställningar så som repeat/continue, delay osv...

Vore schysst, för just nu håller jag på att go bananas på riktigt :)
etompau

Post by etompau »

Kanske bäst att ta detta direkt med telldus, ifall det nu skulle vara någon bugg i Event.
http://www.telldus.se/support/index
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

etompau wrote:Kanske bäst att ta detta direkt med telldus, ifall det nu skulle vara någon bugg i Event.
Ska testa liiite till, annars blir det ett ärende för supporten.
tronde

Post by tronde »

seattlegrunge wrote:
etompau wrote:Kanske bäst att ta detta direkt med telldus, ifall det nu skulle vara någon bugg i Event.
Ska testa liiite till, annars blir det ett ärende för supporten.
Du kan prøve å kople tellstick-en fra nettet en liten stund. Tidligere var det i alle fall slik at den ville kople seg opp mot en vilkårlig server hos Telldus ved omstart. Det er mulig at de har bug i logikken på den serveren du er på nå.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

tronde wrote:Du kan prøve å kople tellstick-en fra nettet en liten stund. Tidligere var det i alle fall slik at den ville kople seg opp mot en vilkårlig server hos Telldus ved omstart. Det er mulig at de har bug i logikken på den serveren du er på nå.
Bra idé! Är det bara att bryta internetuppkopplingen och strömmen och sedan sätta tillbaka Tellsticken utan att tappa inställningarna i Telldus Live!?
tronde

Post by tronde »

seattlegrunge wrote:
tronde wrote:Du kan prøve å kople tellstick-en fra nettet en liten stund. Tidligere var det i alle fall slik at den ville kople seg opp mot en vilkårlig server hos Telldus ved omstart. Det er mulig at de har bug i logikken på den serveren du er på nå.
Bra idé! Är det bara att bryta internetuppkopplingen och strömmen och sedan sätta tillbaka Tellsticken utan att tappa inställningarna i Telldus Live!?
Innstillingene følger din konto, og blir ikke borte ved strømbrudd og manglende nett. Kutt strømmen. Da starter tellstick helt på nytt.

Det er ikke sikkert at det virker, men det koster ingen ting å prøve.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Jag har ännu inte hunnit stänga av strömmen på den. Men av någon märklig anledning har mitt event fungerat under kvällen. Ska se under resterande del av natten. Jag har _inte_ ändrat mitt event. Det bara fungerar helt plötsligt, verkar det som (ta i trä).
tronde

Post by tronde »

seattlegrunge wrote:Jag har ännu inte hunnit stänga av strömmen på den. Men av någon märklig anledning har mitt event fungerat under kvällen. Ska se under resterande del av natten. Jag har _inte_ ändrat mitt event. Det bara fungerar helt plötsligt, verkar det som (ta i trä).
Da har vel Telldus oppdatert den serveren som du er koplet til.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

tronde wrote:Da har vel Telldus oppdatert den serveren som du er koplet til.
Skulle kunna vara så. Det funkar även ikväll. Såååå skönt! Tack alla för er hjälp!
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Ni som kikat i den här tråden tidigare kanske minns att mina skapade Events inte fungerade, trots att de inte var konstiga. Men helt plötsligt började de fungera, och har gjort så en månads tid eller så. Dock fungerar de inte längre, iaf inte mitt ON-event. OFF verkar fungera.

Det jag undrar nu, varför har ikonerna under "Conditions" för mitt ON-event en annan färg än ikonerna under "Conditions" för OFF-eventet? Så var det inte tidigare. Kanske detta har något att göra med att det inte fungerar längre? Se inringat i bilden nedan.
Live-events.jpg
Live-events.jpg (44.77 KiB) Viewed 9950 times
Post Reply