Hej!
Tänkte ge mig på ett mindre projekt att bygga en liten låda som läser av pulserna från elcentralen för att få koll på kwh och sedan likt en temperaturmätare skicka ut signalen på 433MHz. Nu är ju bara frågan hur jag ska lösa protokoll-frågan. Ska jag piggybacka på ett redan befintligt protokoll för att enkelt kunna läsa av det med en tellstick duo eller vad rekommenderas? Har inte full koll på hur flexibla befintliga protokoll är för just data payload, nu blir det ju antagligen bara lite siffror som skickas.
Tar gärna emot tankar och idéer kring hur detta kan lösas snyggt. När prototypen fungerar kommer jag beställa PCB utifrån en eagle CAD och om andra är intresserade är det bara att säga till.
Bygga egen energimätare med 433MHz sändare
Moderator: Telldus
Re: Bygga egen energimätare med 433MHz sändare
Toppen!
Har ju funderat på detta själv, men har under sommaren dragit en 1wire-kabel, så behovet har inte känts akut för min del.
Mitt förslag till protokoll är i första hand Oregon Scientific v.2 eftersom det verkar vara mest flexibelt med datafält. Det är dock lite yxigt att få till. Jag har en hårdkodad variant som fungerar, men jag har inte orkat gå vidare.
De enklare protokollen är Mandolyn och fineoffset. Dessa har väldigt begränsad payload (2 datafält). Båda har en checksumma vilket jag tycker är ett krav. Dock så har inte Telldus implementerat stöd för det i Mandolyn fallet, så det har ingen verkan där. För fineoffset minns jag inte.
(Dock har Rfxtrx433 stöd för checksummeringen för båda protokollen.)
Om man ska få tillförlitliga mätningar så är det ju också viktigt att läsningarna från elmätaren görs med exakta intervaller. Hur exakt som krävs har jag inte räknat på. Det kan hända att det räcker med +-1s. Jag utgår nu från att du kommer att skicka paket med fasta intervaller typ varje minut eller var 5:e minut, och inte skicka ett paket så fort det blinkar till i elmätaren. I det senare fallet så tror jag man riskerar att missa en massa läsningar p.g.a. krockar med andra sensorer.
Vilken typ av "hjärna" hade du tänkt använda? PIC, Atmel(arduino), Rpi, annat?
Vilket typ av språk tänkte du implementera i?
Ska i alla fall bli kul att följa, och jag ska försöka ge input.
/N
Har ju funderat på detta själv, men har under sommaren dragit en 1wire-kabel, så behovet har inte känts akut för min del.
Mitt förslag till protokoll är i första hand Oregon Scientific v.2 eftersom det verkar vara mest flexibelt med datafält. Det är dock lite yxigt att få till. Jag har en hårdkodad variant som fungerar, men jag har inte orkat gå vidare.
De enklare protokollen är Mandolyn och fineoffset. Dessa har väldigt begränsad payload (2 datafält). Båda har en checksumma vilket jag tycker är ett krav. Dock så har inte Telldus implementerat stöd för det i Mandolyn fallet, så det har ingen verkan där. För fineoffset minns jag inte.
(Dock har Rfxtrx433 stöd för checksummeringen för båda protokollen.)
Om man ska få tillförlitliga mätningar så är det ju också viktigt att läsningarna från elmätaren görs med exakta intervaller. Hur exakt som krävs har jag inte räknat på. Det kan hända att det räcker med +-1s. Jag utgår nu från att du kommer att skicka paket med fasta intervaller typ varje minut eller var 5:e minut, och inte skicka ett paket så fort det blinkar till i elmätaren. I det senare fallet så tror jag man riskerar att missa en massa läsningar p.g.a. krockar med andra sensorer.
Vilken typ av "hjärna" hade du tänkt använda? PIC, Atmel(arduino), Rpi, annat?
Vilket typ av språk tänkte du implementera i?
Ska i alla fall bli kul att följa, och jag ska försöka ge input.
/N
Tack för tipset om protokollen, ska titta närmare på dem.
Det blir troligen MSP430 som microcontroller. Implementationen sker i C. Kommer beställa lite komponenter under helgen och hoppas komma igång lite smått under nästa vecka.
Det blir troligen MSP430 som microcontroller. Implementationen sker i C. Kommer beställa lite komponenter under helgen och hoppas komma igång lite smått under nästa vecka.
Sitter med precis samma tankar själv, har precis byggt ihop en openenergymonitor.org med en non-intrusive variant som läser av strömförbrukningen.
Funderat lite på att göra en riktig fullösning och använda:
https://github.com/calle-gunnarsson/NexaCtrl
Och skicka strömförbrukningen som en del av controller_id men skulle såklart vilja använda något av sensor protokolen. Någon som har något att dela med sig av?
/Daniel
Funderat lite på att göra en riktig fullösning och använda:
https://github.com/calle-gunnarsson/NexaCtrl
Och skicka strömförbrukningen som en del av controller_id men skulle såklart vilja använda något av sensor protokolen. Någon som har något att dela med sig av?
/Daniel