Blir inte klok på My Events: av/på inom visst tempintervall?

Moderator: Telldus

seattlegrunge

Blir inte klok på My Events: av/på inom visst tempintervall?

Post by seattlegrunge »

Hej,

ny här på forumet.

Har en fråga då jag inte lyckats knäcka följande nöt:

I barnrummet har jag ett element som ska hålla temperaturen mellan 20 och 21 grader mellan klockan 19.00 och 08.00, varje natt. Går temperaturen under 20 grader ska elementet slås på. Går temperaturen över 21 grader ska det slås av. Detta fungerar inte, endast första gången det slås av/på. Sen är det avstängt för resten av natten.

I Telldus Live! (jag har Pro) under My Events har jag följande två event som inte fungerar som de ska:

Element på
Triggers: When time is 19:01 OR When Temp goes below 20
Conditions: If current time is between 19:00 - 08:00 AND If Temp is less than 20
Actions: Turn Element on

Element av
Triggers: When time is 07:59 OR When Temp goes over 21
Conditions: If current time is between 19:00 - 08:00 AND If Temp is more than 21
Actions: Turn Element off

Jag förstår faktiskt inte varför det inte fungerar. När elementet har slagit till en gång, kommit över 21 grader, stänkts av och temperaturen återigen understiger 20 grader, då startar inte elementet igen.

Vore kanon med lite hjälp. Tack på förhand!
etompau

Re: Blir inte klok på My Events: av/på inom visst tempinterv

Post by etompau »

Svårt att exakt säga vad som felar, men varför har du ett temp-värde i dina "Conditions"? Tycker det känns som kaka på kaka.
Nexauser

Post by Nexauser »

Jag har gjort likadant med ett fläktelement och det fungerar.
Att ha temp intervall i conditions är för att inte slå på vid klockslaget om tempen är över det undre värdet eller ännu värre över det övre för då kommer den aldrig slå av.
Däremot behöver man ju inte kolla mot temperaturen i Conditions när man slår av för är kl vad den är på morgonen så skall det slås av oavsett - eller hur.

Jag kan inte heller förstå varför det inte fungerar - möjligtvis om du har lång tid på "Minimum repeat intervall"
micke-71

Post by micke-71 »

Jag ser inget fel. Tycker det borde fungera.

Jag hade testat o använda mig av markörer/flaggor i form av "falska" enheter.

Skapa en falsk enhet som går på temperatur dygnet runt. Slå på under 20 o av över 21 grader.

Skapa sedan ytterligare en falsk enhet som går på mellan 19-08.

Du kan läsa dessa markörer i Live o se vilken status de har. Om de fungerar så kanske du kan använda markörerna istället.

Du kanske får förenkla eventen. Tid som trigger o temp som vilkor i det första och sedan flytta ut temp som trigger o tid som vilkor i det andra. Inte för att logiken i dina event säger det utan för att jag tror något buggar som det är nu.
rodak

Post by rodak »

seattlegrunge wrote: Element på
Triggers: When time is 19:01 OR When Temp goes below 20
Conditions: If current time is between 19:00 - 08:00 AND If Temp is less than 20

Element av
Triggers: When time is 07:59 OR When Temp goes over 21
Conditions: If current time is between 19:00 - 08:00 AND If Temp is more than 21
Som jag fattar det så är trigger ett specifikt klockslag.
Så den fungerar enligt följande:
Kl 19.01 kollar den om temperaturen är under 20, är den det så slår den till elementet.
Sedan händer inget mer. Fast du har samtidigt OR. Så jag tänker kanske gel

Men testa följande:
Element på
Triggers: When Temp goes below 20
Conditions: If current time is between 19:00 - 08:00
Då slår elementet till så fort temperaturen sjunker under 20 mellan klockan 19 och 08.

Element av
Triggers: When Temp goes over 21
Då stängs det av så fort temperaturen går upp över 21.

Fast du kanske är ute efter att det ska stänga av helt efter kl 08 också? Då kan du lägga till ett nytt event:
Element av klockslag
Triggers: When time is 08:00
Conditions: If Element on
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Nexauser wrote:Jag har gjort likadant med ett fläktelement och det fungerar.
Att ha temp intervall i conditions är för att inte slå på vid klockslaget om tempen är över det undre värdet eller ännu värre över det övre för då kommer den aldrig slå av.
Däremot behöver man ju inte kolla mot temperaturen i Conditions när man slår av för är kl vad den är på morgonen så skall det slås av oavsett - eller hur.

Jag kan inte heller förstå varför det inte fungerar - möjligtvis om du har lång tid på "Minimum repeat intervall"
Skumt att ditt fungerar men inte mitt.
Som du säger, ska oavsett vad alltid slå av på morgonen, får fixa det.
rodak wrote: Men testa följande:
Element på
Då slår elementet till så fort temperaturen sjunker under 20 mellan klockan 19 och 08.

Element av
Då stängs det av så fort temperaturen går upp över 21.
Nej, det fungerar inte. Så hade jag det från början och When Temp goes below innebär att temperaturen måste passera ett visst gradantal, 20 grader i mitt fall. Om klockslaget infaller och temperaturen är under de 20 graderna slås elementet aldrig på eftersom 20 grader inte passerats. Därför har jag med If Temp is less than som condition, för den kollar om temperaturen är under 20 grader, inte om det passeras.
Hängde du med? :)
micke-71 wrote:Jag ser inget fel. Tycker det borde fungera.

Jag hade testat o använda mig av markörer/flaggor i form av "falska" enheter.

Skapa en falsk enhet som går på temperatur dygnet runt. Slå på under 20 o av över 21 grader.

Skapa sedan ytterligare en falsk enhet som går på mellan 19-08.

Du kan läsa dessa markörer i Live o se vilken status de har. Om de fungerar så kanske du kan använda markörerna istället.

Du kanske får förenkla eventen. Tid som trigger o temp som vilkor i det första och sedan flytta ut temp som trigger o tid som vilkor i det andra. Inte för att logiken i dina event säger det utan för att jag tror något buggar som det är nu.
Hmmm, är inte helt med på vad du menar. Förstår det där med falska enheter, men vad menar du med markörer?
rodak

Post by rodak »

Kan du inte lägga ett event till:

Element på klockslag
Triggers: When time is 19.00
Conditions: If Temp is below 20

Sen borde de övriga eventen kriga mellan on off tills eventet med trigger "When time is 08.00" stoppar det hela
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

rodak wrote:Kan du inte lägga ett event till:

Element på klockslag
Triggers: When time is 19.00
Conditions: If Temp is below 20

Sen borde de övriga eventen kriga mellan on off tills eventet med trigger "When time is 08.00" stoppar det hela
Kanske skulle kunna vara en lösning... får testa. Vad tro ni andra om detta?
Nexauser

Post by Nexauser »

Har du tänkt på att du kan se när något händer om du har eventet öppnat. Vid triggning så blir det som uppfylls grönt och när det inte uppfylls så blir det rött.
På det viset kan du debugga och följa din händelsekedja.
Vill du snabba på förloppet kan du ju flytta temp mätaren mellan kalla och varma zooner.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Nexauser wrote:Har du tänkt på att du kan se när något händer om du har eventet öppnat. Vid triggning så blir det som uppfylls grönt och när det inte uppfylls så blir det rött.
Vill du snabba på förloppet kan du ju flytta temp mätaren mellan kalla och varma zooner.
Ah, det visste jag inte att jag kunde se färgkodning över händelseförloppet under My Events. Ska kolla det.

Har tidigare testat det hela genom att flytta tempmätaren från kallt till varmt och vice versa, men då var Nexa-strömbrytaren kopplad till en lampa och eventet var inte lika komplext, det vill säga den körde enbart på övre och undre temperaturgräns men inte med tidsintervallet. Då funkade det. Bör göra om testet på samma vis men med det mer komplexa eventet.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Nexauser wrote:Har du tänkt på att du kan se när något händer om du har eventet öppnat. Vid triggning så blir det som uppfylls grönt och när det inte uppfylls så blir det rött.
Ser inget grönt eller rött under My Events i Telldus Live!
Ett villkor slog in nu och triggade igång elementet, men ingen färg har framträtt.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

Håller på att bli knäpp i huvudet. Nu rensade jag mina events till att vara enklast möjliga. Det fungerar ändå _inte_!

Så här ser eventen ut:

Element på
Conditions: Inga villkor under conditions

Element av

Enklast möjliga som ni ser.
Provade detta efter att ha satt på elementet manuellt (efter att det slagit till och från en gång först, för att sen fullständigt skita i mina events). Då gick tempen (efter att ha börjat på 19,7) upp till 21,1 och elementet slog av. När tempen sedan var nere i 19,9 grader igen så ska elementet slås på, men gjorde det så klart inte.

Någonting buggar här. Ovanstående events borde inte kunna faila.
tronde

Post by tronde »

seattlegrunge wrote:Håller på att bli knäpp i huvudet. Nu rensade jag mina events till att vara enklast möjliga. Det fungerar ändå _inte_!

Så här ser eventen ut:

Element på

Element av

Enklast möjliga som ni ser.
Provade detta efter att ha satt på elementet manuellt (efter att det slagit till och från en gång först, för att sen fullständigt skita i mina events). Då gick tempen (efter att ha börjat på 19,7) upp till 21,1 och elementet slog av. När tempen sedan var nere i 19,9 grader igen så ska elementet slås på, men gjorde det så klart inte.

Någonting buggar här. Ovanstående events borde inte kunna faila.

Legg til epost med entydig beskrivelse i actions. Da får du klar melding om logikken virker.
seattlegrunge

Post by seattlegrunge »

tronde wrote:Legg til epost med entydig beskrivelse i actions. Da får du klar melding om logikken virker.
Det har jag gjort. Får ett mail om att elementet sätts på, ett mail om att det stängs av. Sen inga fler mail. Fungerar bara en gång med andra ord. Slå på, slå av. Sen är eventen satta ur spel.
tronde

Post by tronde »

seattlegrunge wrote:
tronde wrote:Legg til epost med entydig beskrivelse i actions. Da får du klar melding om logikken virker.
Det har jag gjort. Får ett mail om att elementet sätts på, ett mail om att det stängs av. Sen inga fler mail. Fungerar bara en gång med andra ord. Slå på, slå av. Sen är eventen satta ur spel.
Jeg ser ingen feil heller. Jeg styrer lys på samme måte ved å lese fukt-data fra en ombygd giver, og det funker helt ok.

I settingen for trigger kan du lese aktuell temperatur for sensoren. Er den korrekt?
Post Reply