Nexa dimmer EYRC-250 Setup problem

Moderator: Telldus

Post Reply
Seppukusaint

Nexa dimmer EYRC-250 Setup problem

Post by Seppukusaint »

Känner mig lite skamsen att ens posta detta med tanke på den tekniska djupheten på det här frågeforumet, men, men...

Köpte nyligen en Tellstick net, inga bekymmer att koppla in, och hitta via live.telldus etc, inga bekymmer heller att hitta och konfiguera 2 st Nexa Self learning On/off.

Men jag har en taklampa som jag vill kunna styra med, så köpte en Nexa EYRC-250 (en utanpåliggande dimmer som man stoppar in i uttaget bara) och sen har ett reglage på en helt annanstans med ett batteri i. Funkat hur bra som helst genom reglaget, men vill nu konfiguera så man kan styra lampan via live.telldus eller app.

Lägger till en enhet "Nexa Self learning dimmer" Type: Device, får automatiskt upp en Housecode och unitcode (har testat med både unitcode 1, och/eller unitcode 3 som är nästa lediga efter använt 1 och 2 till self learning on/off). Trycker på Spara.

Kopplar in dimmern i ett grenuttag vid datorn, trycker in knappen på dimmern tills den blinkar, och trycker därefter på Learn på enheten. Indikatorn visar att den skickar i 2-3 sek, men sen händer inget mer. Inget klickandet i dimmern som indikerar att den fått kontakt etc.

Förmodligen är det ett enkelt bekymmer, men förstår inte vad och varför (är som sagt helt ny på dessa saker)
etompau

Re: Nexa dimmer EYRC-250 Setup problem

Post by etompau »

En dimmer använder inget relä utan en halvledare, således inget klick. Prova att ansluta en lampa och gör om registreringen.
Seppukusaint

Post by Seppukusaint »

Glömde skriva att jag testade att även ha en vanlig fönsterlampa inkopplad när jag gjorde registreringen, men jag kanske behöver ha en dimbar variant? Annars funkade inte det heller.. :/

Men Tellstick net skall vara kompatibel med den varianten av dimmerbar kontakt?
etompau

Post by etompau »

Du har inte lyckats fylla alla sex minnesplatser? Rensa minnet och prova att registrera den på nytt.
Seppukusaint

Post by Seppukusaint »

etompau wrote:Du har inte lyckats fylla alla sex minnesplatser? Rensa minnet och prova att registrera den på nytt.
Skulle förvåna mig väldeliga, men ska prova igen lite senare... Men det skall fungera att sätta i ngt i kontakten, regga den på det sättet jag gjorde, tryck in knappen så kontakten går in i learn mode, och sen klicka på learn, så ska det fungera?
Post Reply