Lysrör av/på
Moderator: Telldus
Lysrör av/på
Hej finns det nån sak som kan styra 8x36w lysrör av/på?
Har en tellstick net som ska styra dessa.
Har en tellstick net som ska styra dessa.
Re: Lysrör av/på
En sak skulle kunna vara relämottagaren LCMR-1000, skulle den fallera så köp en ny och häng på en hjälpkontaktor. Snacka med en elektriker så löser han det.
Att Nexa säger att den inte kan styra lysrör är att lysrör är induktiva och detta ger upphov till gnistbildning och slitage på enhetens reläkontakt som i slutändan kan göra enheten slutar att fungera.
Att Nexa säger att den inte kan styra lysrör är att lysrör är induktiva och detta ger upphov till gnistbildning och slitage på enhetens reläkontakt som i slutändan kan göra enheten slutar att fungera.
Undrar om det finns nån tillverkare som har dinmonterbara motagare för normkapsling det skulle vara praktiskt vid lite fastare installation. Då skulle en elektriker lätt kunna montera en kontaktor + denna enhet i e liten normkapsling. Det skulle nog kunna gå klämma in i en 2 modulers t.o.m.
Du har problemet med interferens och störning mellan mottagare, detta är nog en faktor som gör att tillverkarna undviker en sådan lösning.Zapper wrote:Undrar om det finns nån tillverkare som har dinmonterbara motagare för normkapsling det skulle vara praktiskt vid lite fastare installation. Då skulle en elektriker lätt kunna montera en kontaktor + denna enhet i e liten normkapsling. Det skulle nog kunna gå klämma in i en 2 modulers t.o.m.
Även att det skulle försvåra installationen för gemene man sätter nog stop för mottagare i DIN-kapsling.
Annars kan man ju själv mecka in en en passande mottagare i en DIN-låda. Finns billiga hos bl a Kjell&Co.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-pr ... ena-p89072
Interferens skulle de bara enkelt kunna lösa med en flerkanalsmottagare
De skulle skunna sälja modeller med 1,2,4,8 relän eller ngt.

Ja det är ju en lösning. Kanske en idé för Telldus, att ta fram lite nya mottagarmoduler för DIN-montage eller utveckla en mottagare med både en mottagar- och sändarmodul för att få till en kvittensfunktion på brytarna.Zapper wrote:Interferens skulle de bara enkelt kunna lösa med en flerkanalsmottagareDe skulle skunna sälja modeller med 1,2,4,8 relän eller ngt.
jag bytte till LED lysrör och satte en nexan infälld brytare = klart
mycket trevligare ljus och inget mer flimmer
mycket trevligare ljus och inget mer flimmer
På tal om flimmer.
Hur uppför det sig om man sätter in elektronisk glimtändare?
Gjør ingen forskjell på annet enn oppstart som blir raskere. Tenneren er utkoplet når lysrøret lyser. Hvis du bytter hele armaturen til en som bruker T5-rør med elektronisk ballast blir det flimmerfritt.gothr2 wrote:På tal om flimmer.
ok, har just installerat 8st 36w i garaget T8 som flimmrar när de tänds om det är kallt i garaget, men det försvinner.
Men då hjälper inte eleltronisk ballast?
Kan jag lättare fjärrstyra rören med nexaprylar om jag har elektroniskt ballast?
Kan jag lättare fjärrstyra rören med nexaprylar om jag har elektroniskt ballast?
Enklast är väl att klippa av kabeln till rören och sedan sätta ett uttag och en stickpropp i mellan. Då kan du ju sätta dit valfri brytare.
Elektronisk ballast er mye bedre for mottakere med rele enn konvensjonell ballast. De mottakerene som ikke har rele vil sannsynligvis ikke virke.gothr2 wrote:ok, har just installerat 8st 36w i garaget T8 som flimmrar när de tänds om det är kallt i garaget, men det försvinner.
Flimring i kaldt klima skyldes at gassen i røret ikke er varm nok. Noen elektroniske ballaster er bedre enn andre når det gjelder dette problemet, men jeg kan ikke gi deg noen navn. Hvis problemet er stort kan du putte lysrøret inn i et klart plastrør med noe større diameter som vil redusere varmetapet slik at gassen blir raskere varm.