Problem med ny telldus net

Moderator: Telldus

Nisseman

Problem med ny telldus net

Post by Nisseman »

Hej,
Blev idag förvisad en telldus av en polare och det blev genast en tur till Netonnet. Men när jag kopplat in den kan jag inte aktivera den. Jag har anslutet den till mitt fiber bredband som består av fiberkabel som går vidare till inteno Box sen vidare med nätverkskabel till Thomsson technicolor och sedan vidare till min router asus rt-n66u. När jag kollar i routern så finns telldusen med i listan över anslutna enheter. Telldusen lyser som den ska. Så, kan det vara ett centralt serverproblem eller ska man fortsätta felsöka lokalt hemma. Jag har kopplat om, startat om osv osv. Jag skulle uppskatta att man fick lite tips isf att bara starta ett ärende. Eller om det kan stå att problemet kan vara centralt. Sen undrar jag om det finns någon programvara som man kan kolla om telldusen är ok med? Kanske direkt vi pc. Jag har i vilket fall skapat ett ärende.

Ska nu fortsätta läsa om alla möjligheter här på forumet så får vi väl hoppas att jag får besked imorgon om jag ska vända tillbaka till Netonnet

Nisseman
etompau

Re: Problem med ny telldus net

Post by etompau »

Där är inte mycket man kan göra fel vid registrering av en Net. I vilket skede går det fel när du ska registrera den?
Är Thomson-modemet bryggat av Telia, annars testa med att ansluta Net direkt till Thomson.
Testa att pinga den och se vad som händer.
Nisseman

Post by Nisseman »

Hej,
Tack för svaret. När min polare visade telldusen så visade han på enkelheten. Och när man läser runt så verkar inte många haft problem så risken är väl att det kan vara ngt enkelt. Ok, åter till analysen.

Jag har gått in på telldus.net live sida och skapat mitt konto. Sen trycker jag add devices och går ner på sidan och trycker på plus där jag matar in aktiveringskoden på baksidan. Man kommer då till en ny hemsida där man kan skapa ett ärende. Sen har jag provat att pinga den med en app på ipad och statusen blev received repley. Grönt mao enligt app.

Thomsson modemet är bryggat och samtliga övriga enhet fungerar ok. Hmm, jag har inte satt den direkt i Thomsson men iof skulle jag kunna testa det. Jag har bytt kablar, lan portar, startat om osv osv.
etompau

Post by etompau »

Add device gör du efter att enheten är registrerad. Börja med att lägga till din enhet under "My locations".
RH_Dreambox

Post by RH_Dreambox »

Aktiveringskoden som står på baksidan av Tellsticken används ENDAST vid registreringen av ditt live-konto.
När du lägger till en enhet (trycker +) skriver du in en beskrivning tex. Fönsterlampa.
Sedan väljer du ur listan det som passar din trådlösa brytare tex. Nexa self Learning on/off.

Koden som poppar upp då är slumpmässigt utvald och den behöver du till 99,9% aldrig bry dig om.
Tryck Save och din brytare är registrerad.
Sedan följer du instruktionen för din brytare att antingen trycka på en knapp på enheten och sedan Learn i Telldus Live.
Finns det ingen knapp på brytaren så trycker du Learn så fort du satt brytaren i vägguttaget.
Tellsicken och brytaren "prata nu ihop sig" och sen är det bara att lägga upp ett schema för brytaren.

Jag brukar heller inte läsa bruksanvisningar, men strular det så brukar jag plocka fram den 8) 8)
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
Nisseman

Post by Nisseman »

Ok, jag klickar på My devices och där kommer det upp en länk på sidan manage My locations och sen kommer jag till sidan med ett plus. Därifrån kommer jag inte vidare utan jag kommer bara till supporten då den inte hittar min telldus
etompau

Post by etompau »

My devices är dina brytare som du pluggar in i vägguttagen, blanda inte in detta vid registreringsprocessen.
I manualen på sidan 17 och framåt beskrivs registreringsförloppet.
Nisseman

Post by Nisseman »

Tack för ert engagemang, man e ju sugen att koppla lite nu....

Nu har vi kört enl manualen igen och provat ett nytt konto men det funkar inte. Nu körde vi på paddan.

Har ni några fler tips?
etompau

Post by etompau »

Hur lyser din Tellstick? I normalläge när den är registrerad och har kontakt med Telldus system ska den vara släckt, inget rött/blått etc ljus på sidorna av boxen.
Nisseman

Post by Nisseman »

Lyser så som den ska enl hemsidan. Blinkar blått ibland. Tror den tar emot data.
etompau

Post by etompau »

Då har registreringen fungerat. Du har inte lyckats fibbla till det med olika konto och inloggningar till din enhet?
Ev får du ta kontakt med telldus så får dom reda ut problemet och se till att enheten ligger på korrekt konto.

http://www.telldus.se/support/index
Nisseman

Post by Nisseman »

Jag felanmälde redan igår.

I vilket fall så lös den korrekt direkt efter jag anslutit den. Innan jag skapat konto nr 1. Och den gick inte att aktivera första gången heller.

Det jag tycker verkar konstigt är att det står i manualen att när man går in på live så ska den hitta telldusen automatiskt men min webbläsare win7 gör inte det. Man ska få en fråga om att aktivera ett program.

Ok, verkar som jag testat allt nu, inväntar supporten så får vi se. Troligen något löjligt enkelt. Tror inte jag behöver åka tillbaka att byta den för då borde den inte lysa osv. Och svara på ping.
Nisseman

Post by Nisseman »

Hej,
Verkar som problemet låg centralt. Supporten mailade och meddelade att jag skulle prova igen och jag hittade enheten när jag använde min PC. Har lyckats lägga till en proove kontakt. Sen har den hittat min tempgivare men jag har inte riktigt greppat hur den ska installeras än. I vilket fall, felsök hemma lagom och invänta supporten om ngn råkar ut för samma. Förövrigt snabb support. Och tack till kommentarerna.

Så nu ska här testas. Verkar finnas många appar.

/nisseman
RH_Dreambox

Post by RH_Dreambox »

Om tempgivaren syns och visar en temperatur i Telldus Live så är allt frid och fröjd. Där finns inget mer att installera.
Tempgivaren kan du använda för programmering av händelser i My Events.
Tellstick - Tellstick Duo - Tellstick Net - Oregon TNGN132N - Raspberry - Z-Wave (RaZberry) - Fibaro HC2 http://www.temp.swedenroots.se/
Nisseman

Post by Nisseman »

Skönt, då e man med. Antar att man får köpa någon app för att kunna lägga upp events. Kan man även då få grafer över fukt och tempsensor.
Post Reply