Frågor innan köp

Moderator: Telldus

Post Reply
engberg

Frågor innan köp

Post by engberg »

Sitter och funderar på att skaffa mig något sånt här hemma. Tellstick Net

Läst lite, men har ändå några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med att svara på ..

1 . Kan man ha en "masterbrytare", typ vid ytterdörren, som stänger av ALLA enheter man vill i systemet?
Typ som ett borta läge, som stänger av tvbänken, uttag för kaffemaskin osv.. Snackar om kanske, 10 produkter. Men vill inte ha begränsningen att 1 knapp,
kan skicka signal till max 4 enheter..

2 . Finns det ingen brandvarnare som funkar med systemet. Skulle vilja ha mail vid brand.

Mvh engberg
etompau

Re: Frågor innan köp

Post by etompau »

1. En masterbrytarfunktion kan du få till utan att använda en Tellstick. Varje mottagare har från 2 till 6 minnesplatser. Om du programmerar din masterbrytare på en av dessa minnesplatser, kan du slå av/på samtliga enheter med knappen. En förfinad lösning kommer i samband med lanseringen av händelsestyrningsfunktionerna nu i början av november, Då kan du programmera denna funktion i Telldus Live, och få ex knappen att fungerar bara på vissa tider och att du bara kan stänga av med knappen etc.

2. Nej, har inte sett någon brandvarnare som direkt skickar signal till Tellstick. Det går att knåpa ihop en lösning med brandvarnare som har en reläutgång dock.
M203

Post by M203 »

etompau wrote:1. En masterbrytarfunktion kan du få till utan att använda en Tellstick. Varje mottagare har från 2 till 6 minnesplatser. Om du programmerar din masterbrytare på en av dessa minnesplatser, kan du slå av/på samtliga enheter med knappen. En förfinad lösning kommer i samband med lanseringen av händelsestyrningsfunktionerna nu i början av november, Då kan du programmera denna funktion i Telldus Live, och få ex knappen att fungerar bara på vissa tider och att du bara kan stänga av med knappen etc.

2. Nej, har inte sett någon brandvarnare som direkt skickar signal till Tellstick. Det går att knåpa ihop en lösning med brandvarnare som har en reläutgång dock.
Angående brandvarnare kanske nest protect kan vara av intresse sålänge? Ska gå att köpa i Europa från november.
palle48

Post by palle48 »

Villalarm på 433MHz, kan man knyta ett sådant till Tellstick.Net, jag har tänkt köpa en.
Vikinglarm verkar ha ett prisvärt alternativt, som jag också tänkt köpa och koppla ihop, om det fungerar?
etompau

Post by etompau »

palle48 wrote:Villalarm på 433MHz, kan man knyta ett sådant till Tellstick.Net, jag har tänkt köpa en.
Vikinglarm verkar ha ett prisvärt alternativt, som jag också tänkt köpa och koppla ihop, om det fungerar?
Nej. Radioprotokollet i ett inbrottslarm är mer komplicerat än det till en termometer. Ofta är där någon form av säkerhetsnyckel i protokollet som ska omöjliggöra avlyssning/hacking
Vad du ev kan göra är att ansluta en tvåkanalssändare (WBT-912) till centralenheten, om denna har någon form av styrbar reläutgång. Då kan du aktivera diverse funktioner vid larm etc.
palle48

Post by palle48 »

Tack så länge, jag får fundera vidare och titta på ditt alternativ.
newmember

Post by newmember »

Varje mottagare har från 2 till 6 minnesplatser. Om du programmerar din masterbrytare på en av dessa minnesplatser, kan du slå av/på samtliga enheter med knappen. En förfinad lösning kommer i samband med lanseringen av händelsestyrningsfunktionerna nu i början av november, Då kan du programmera denna funktion i Telldus Live, och få ex knappen att fungerar bara på vissa tider och att du bara kan stänga av med knappen etc.
Post Reply