Hei,
Jeg har vært offline i 14 måneder i frustrasjon over at ikke Telldus systemet støttet statustilbakemelding fra enhetene slik at jeg kunne være sikker på at:
1. Enhetene er innenfor radiorekkevidde og at de fungerer.
2. Jeg også kan polle dem med jevne mellomrom for å være sikker på at de virkelig har den statusen jeg ønsker
Nå ser det ut som om slik tilbakemelding fra enheter i Telldus systemet er i ferd med å bli realitet. Er dette riktig eller har jeg misforstått?
Kan jeg i så fall laste ned ny firmware med status tilbakemelding til min TellStick Net Batch 12592 Serial 119
Og bruke systemet med temperatursensoren fra Termometerfabriken Viking / Eskilstuna og mine NEXA EYCR-2300 switches?
Takk for kommentarer på dette
vennlig hilsen
Tor
Tellstick Net og statusmeldinger
Moderator: Telldus
Re: Tellstick Net og statusmeldinger
Hei igjen
Kan noen bekrefte eller avkrefte om min Teldus Net box (serienr i OP) kan oppgraderes til en firmware som støtter statustilbakemelding fra Nexa switcher og andre enheter?
Takk for kommentarer
hilsen Tor
Kan noen bekrefte eller avkrefte om min Teldus Net box (serienr i OP) kan oppgraderes til en firmware som støtter statustilbakemelding fra Nexa switcher og andre enheter?
Takk for kommentarer
hilsen Tor
Det finns inga NEXA-enheter som har ett tvåvägsprotokoll, så statusbesked och pollning i Telldus är vad jag känner till inte aktuellt.
Du måste betänka att produkterna är rimligt enkla konsumentprodukter där man måste göra en trade-off mellan funktion och pris.
Att med nuvarande radioprotokoll skicka statsubesked från mottagarna och även omsändning skulle komplicera överföringen och även kunna introducera fördröjning vid aktivering av brytare.
Du kanske ska till på andra lösningar som Z-wave eller KNX?
Du måste betänka att produkterna är rimligt enkla konsumentprodukter där man måste göra en trade-off mellan funktion och pris.
Att med nuvarande radioprotokoll skicka statsubesked från mottagarna och även omsändning skulle komplicera överföringen och även kunna introducera fördröjning vid aktivering av brytare.
Du kanske ska till på andra lösningar som Z-wave eller KNX?
OK, takk for tilbakemeldingen.
Betyr dette at *ingen* switcher eller dimmere som kan kobles til Tellstick Net har slik tilbakemelding som bekrefter om kontrollsignalet er mottatt og at switchen er blitt satt i den stilling som kontrollsignalet meldte?
Er det andre systemer enn KMX og Z-wave som støtter statusmeldinger tilbake slik at en kan være sikker på at switcher til enhver tid står i riktig stilling?
Til slutt, kan min hardwareversjon av TellStick Net oppgraderes til den beta versjonen som de holder på med nå?
hilsen Tor
Betyr dette at *ingen* switcher eller dimmere som kan kobles til Tellstick Net har slik tilbakemelding som bekrefter om kontrollsignalet er mottatt og at switchen er blitt satt i den stilling som kontrollsignalet meldte?
Er det andre systemer enn KMX og Z-wave som støtter statusmeldinger tilbake slik at en kan være sikker på at switcher til enhver tid står i riktig stilling?
Til slutt, kan min hardwareversjon av TellStick Net oppgraderes til den beta versjonen som de holder på med nå?
hilsen Tor
Ja, inga mottaker mig bekant har både sender og mottaker för tovejssignalering. Normalt så bruger man udstyret till ukritiske ting som belysning etc, og då er et tovejs-protokoll overkill.
Har selv 3 Net-systemer i drift med måske 35 mottaker totalt, og det er meget sjeldent at det går galt. Med repetisjon på sändning er sikkerheten tillstreklicgt for mig.
Hvis man nu har en meget kritisk ting kobelt til en mottaker, kan du måske bruge en Nexa WBT-12 transmitter som via et relä aktiveras når mottakern/udstyr aktiveras. På denne måde kan du få en opdatered status i Telldus Live.
Alla Tellstick Net kan opgraderes
Har selv 3 Net-systemer i drift med måske 35 mottaker totalt, og det er meget sjeldent at det går galt. Med repetisjon på sändning er sikkerheten tillstreklicgt for mig.
Hvis man nu har en meget kritisk ting kobelt til en mottaker, kan du måske bruge en Nexa WBT-12 transmitter som via et relä aktiveras når mottakern/udstyr aktiveras. På denne måde kan du få en opdatered status i Telldus Live.
Alla Tellstick Net kan opgraderes