Behöver lite hjälp!

Moderator: Telldus

Post Reply
Primarymaster

Behöver lite hjälp!

Post by Primarymaster »

har läst på lite om detta, men har några frågor..

1. Jag vill att tellstick (net) ska slå på en utomhus kontakt när det blir en viss grad ut, ska ha en till motor värmaren i bilen, vill inte ha den på timer utan på temperatur.. men hittar inte vad hur jag ska göra...

2. Jag har idag 2 lampor vi garaget som jag måste tända manuellt vid ytterdörren... tidagare hade jag lampor med sensorer på som tände sig när det vart mörkt, men nu när jag bytt ut hela lamp-armaturen till med LED lampor så går ju inte detta längre, så tänkte att jag byter ut brytaren vid dörren, men vet inte riktigt vilken jag ska ha för att få det att funka...
etompau

Re: Behöver lite hjälp!

Post by etompau »

1. Aktivering av brytare beroende på händelse och/eller temperatur är ännu ej tillgängligt i Telldus Live-tjänst, utan du får nyttja tredjepartsapplikationer, ex http://templight.se/ Här kan du lägga upp gränsvärde för till- och frånslag av ditt uttag. Kostar en slant om du ska nyttja alla funktioner i applikationen.

2. Vill du använda den befintliga brytaren får det bli någon av Nexas inbyggnadsmottagare med anslutning av bef. knapp.
Kolla mer i Nexas manual http://nexa.sidvisning.se/faq_guide/
Zapper

Post by Zapper »

Kalla mig cynisk men jag skulle inte lita på ngt som använder internet för att aktivera motorvärmaren under kallaste vintern. Förra året så glömde jag att plugga in bilen å då funkar ingen automatik i världen med resultatet att om man tvingar en bil att starta med ett traktorstartsaggregat så är risken att man spränger kylarslangar om inte glykolen är perfekt blandad :(
PontusM

Post by PontusM »

Zapper wrote:Kalla mig cynisk men jag skulle inte lita på ngt som använder internet för att aktivera motorvärmaren under kallaste vintern. Förra året så glömde jag att plugga in bilen å då funkar ingen automatik i världen med resultatet att om man tvingar en bil att starta med ett traktorstartsaggregat så är risken att man spränger kylarslangar om inte glykolen är perfekt blandad :(
Hm, men glömmer man plugga in bilen så hjälper ju inget :?

Använder mig själv av tellstick net tillsammans med tasker. Har ställt in så att motorvärmaren startar om det är kallare än 5 grader, fungerade utmärkt förra vintern, men då kopplade jag ju in sladden :wink:
Tycker det är väldigt smidigt att styra via tellstick. Speciellt när man sitter vid TV:n och får ett gottesug, då trycker man på en knapp på telefonen och väntar 30 minuter så har man en bil som startar.
Post Reply