Nybörjarfrågor

Moderator: Telldus

Post Reply
obbelix

Nybörjarfrågor

Post by obbelix »

Hej !

Är ny på detta med fjärrstyrning men börjar få det mesta att fungera.
Använder Tellstick Net och app i iphone

Fråga 1 : Housecode och unit ,Ska alltid housecode vara lika på alla enheter och unit ändras fritt ?

Fråga 2 : Dimmers har jag förstått att det kan vara problem att få fungerande, Den jag har är Proove 310001, Efter jag "lärt den" så vandrar den i styrka och jag kan stänga av den men aldrig slå på den igen. Finns det någon bra lösning ?

Fråga 3 : Jag har totalt 3 enheter som är inloggade på samma konto för att kunna styra allt, Ibland så om jag slår på en brytare med en enhet så kan inte den andra slå på den men den tredje kan fungera, oftast när det händer är på den sist tillagda enheten. Är det någon typ av fördröjning innan allt är reggat ?

Det var det jag funderade på just nu, Tacksam för svar
//obbelix
etompau

Re: Nybörjarfrågor

Post by etompau »

1. Med Telldus behöver du inte ha samma huskod på dina enheter. Det är bara att hålla koll på vilken hus- och enhetskod som mottagaren har, och sedan ange detta i Telldus Live.

2. Har själv inte använt Prooves dimmer, men med Nexa så fungerar det OK. Kanske kan du testa med att ändra enhetstyp till Nexa i Telldus Live.

3. Oklart vad som avses.
obbelix

Post by obbelix »

etompau wrote:1. Med Telldus behöver du inte ha samma huskod på dina enheter. Det är bara att hålla koll på vilken hus- och enhetskod som mottagaren har, och sedan ange detta i Telldus Live.

2. Har själv inte använt Prooves dimmer, men med Nexa så fungerar det OK. Kanske kan du testa med att ändra enhetstyp till Nexa i Telldus Live.

3. Oklart vad som avses.
Tack för snabbt svar !

Fråga 1, ok
Fråga 2 , Testade med att byta enhetstyp utan resultat, får köpa nexas istället
Fråga 3 , Förtydligande . Om iphone nr 1 slår på tex fönsterbrytaren så kan inte ipad slå av den
etompau

Post by etompau »

Fråga 3 - har själv inte kört med tre enheter mot samma konto, men med två enheter är där inga problem. Som start, titta på din Tellstick när du skickar ett kommando, lyser den rött så går det ut en signal till din mottagare. Kanske ett räckviddsproblem?

Edit, OK, det går att se ett "fenomen" när två enheter samtidigt är inloggade, om man skickar ett till- eller frånkommando, kan det resultera i att lampsymbolen försvinner från enhetslistan och kommandot skickas inte iväg. Orsaken till detta kan nog bara Telldus svara på.
Post Reply